Waarom zijn hooligans zo vernielzuchtig?

Nu weer in Utrecht aan de hand: hooligans die teruggestuurd zijn uit Amsterdam na het schreeuwen van racistische leuzen, die een trein gaan slopen. Inmiddels zijn 2 peletons ME de hooligans in Utrecht in bedwang aan het houden met onder meer traangas, ondersteund door een politieheli.

Waarom is dit allemaal nodig? Hoe kan het dat iemand zo vernielzuchtig, racistisch en agressief wordt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Groepsdruk

Antwoorden (16)

Moeilijke jeugd. Veel klappen gehad van pa pa. Te veel testosteron. Te weinig oorlogje gespeeld toen ze klein waren, enz.

Toegevoegd na 3 minuten:
Opgegroeid in een voetbal cultuurtje. Je wordt meegesleept door de groep
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sensatiedrang en groepsgedrag denk ik, je hoort nooit dat er maar één hooligan is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het allemaal meelopers zijn. Misschien dat er een paar ziek rotte appels tussen zitten die hier een adrialinestoot van krijgenem gedreven door drank en drugs en de rest meenemen in hun treurdaden. Ik weet zeker dat de meeste van deze idioten vanavond spijt krijgen van hun daden en zich afvragen waarom ze het gedaan hebben. Drank, drugs en het slappe optreden van de nederlandse overheid in de hooligansquestie die men jaren geleden al had moeten aanpakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt omdat deze ''mensen'' met zn allen 1 hersencel delen. als deze mensen samenkomen wordt die hersencel actief en deze ''mensen'' hebben allemaal hetzelfde doel...dingen vernielen en stukmaken omwille van een sport (??)...tsja, het is lastig te begrijpen ...maar ze bestaan...er is geen reden..het is gewoon zo...als je niet slim bent moet je je leven natuurlijk wel een invulling geven....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor de eerste regel!
ik leg onder de tafel van het lachen want het is gewoon zo
Ik vind het verschrikkelijk dat ze bestaan, ze willen macht hebben en tot een groep horen. Ik denk dat drugs en drank ook een grote rol spelen ,ze willen niet onder doen aan een ander. Ik hoop dat ze allemaal opgepkat worden. Dit heeft niets met voetbal te maken.dan noemen ze het supporters puh het zijn verziekers!

Toegevoegd na 36 seconden:
opgepakt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is grotendeels verveling, sensatie,machogedrag en meedoen om erbij te horen. Het schijnt ook een 'cick' te geven. Het is ook grotendeels frustratie, ze voelen zich op deze manier bevrijdt van dwang en lasten en dat is iets waar de jeugd toch altijd last van heeft. Het zijn zelfs goed betaalde mensen uit het bedrijfsleven die op deze manier hun frustraties afreageren, wist je dat? Die betalen zo`n groep veelal jongeren om herrie te schoppen. Ik heb het eens op een documentaire gezien en was echt verbaasd, dat het zo gaat. Helaas heeft de overheid naar mijn mening nog steeds een te zachte hand
en zonder aanpak blijft dit gewoon doorgaan.
amc
14 jaar geleden
Tsja, er zijn weinig hooligans die niet vernielen, rellen en vernielen. Daarom zijn ze hooligan geworden, omdat ze blijkbaar de behoefte hebben om zich als beesten te gedragen.
Waarschijnlijk heeft het er mee te maken dat deze mensen heel onzeker zijn waardoor ze graag bij een groep willen horen. Daarnaast zijn het vaak simpele figuren die nog net zelfstandig kunnen nadenken. Gecombineerd met een problematisch jeugd en huidig leven. Gooi er nog wat alcohol en drugs doorheen en voila je hebt een hooligan.
En aangezien hooliganisme inmiddels zo uitgebreid is, is het heel lastig te stoppen. Hooligangroep A doet iets, Hooligangroep B reageert en dan is het aan A weer om B aan te vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aandacht. Zij willen aandacht. Kennelijk hebben zij niet voldoende, of de juiste liefdevolle aandacht gekregen vroeger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(Lees het nieuws als eerste op GV :)

Maar dat komt omdat ze elkaar opjutten. In een groep durf je ook meer. En met voetbal is het zo dat er veel haat en nijd tussen de supporters van de clubs bestaat.

Het is nergens voor nodig maar het gebeurt toch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze jutten elkaar inderdaad op. De één pakt een steen, de tweede een baksteen, en de derde gooit met een stoeptegel. Ze proberen zo van de groep respect te krijgen. Kijk eens wat IK durf. Als individu zullen sommige jongens gewoon aardige knullen zijn in het dagelijks leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het naam zegt het al omdat ze hooligans heten.!
Ze nemen van alles, en dan huppikkee vernielen maar. Succels.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind je vraagstelling wel grappig. In de orde van: Waarom is de Paus Rooms-Katholiek? of Waarom weet een arts zoveel van het menselijk lichaam?. Om kort te zijn, en een concreet antwoord op jouw vraag te geven: als ze niet vernielzuchtig waren, dan waren het geen hooligans. Maar dat is flauw, natuurlijk, dat bedoel je niet.

Hooligans vernielen om het vernielen. Dat geeft ze een kick, je zou bijna van een 'hobby' kunnen spreken. Dit is echt niet iets van de laatste tijd hoor, ook bij de Romeinen kenden ze al hooligans. Lees bijgevoegde bron maar, dan weet je al heel wat meer over hooligans!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hooligans zijn anonieme mensen in een groep en die anonimiteit in een groep maakt vernielzuchtig...

Er bestaat geen eenzame hooligan, die alleen te werk gaat, het is altijd de anonimiteit in een hechte groep, een leger in feite...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoort bij hun status
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het waarom kan ik niet begrijpen.
Ik kan niet begrijpen waarom iemand er expres op uit is om te vechten, te knokken, te slopen etc. en dan roept "sorry dat was niet de bedoeling" als er een dode bij valt.

Ik geloof niet zo in de combinatie van alcohol, drugs en groepsgedrag.
Het lijkt eerder een levensinstelling, een soort religie, een soort sekte, waarbij voetbal de aanleiding is.

Zie citaat uit Wikipedia:
"Hooliganisme is meestal niet toevallig en juist structureel van aard. Het gaat hierbij om geweld bedrijven omwille van het geweld. Zo wordt bijvoorbeeld door hooligans vaak rond de wedstrijd afgesproken ergens te vechten."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stap in de denkwereld van een hooligan. Je hebt bijvoorbeeld een lastige pa en je denkt dat hoe hij met jou omgaat de norm is. Met deze houding stap je de wereld in en iedereen die je tegenkomt reageert zoals je gewend bent. Agressief of juist angstig.

Dan zie je op tv een wereld waarin iedereen strijd voor eigen gewin. En zelfs (weldenkende) politici hakken elkaar (figuurlijk) de kop in en blijken als het puntje bij paaltje komt net zo onrechtvaardig als je pa, want ook politici snappen alleen hun eigen 'club'.
Verder wordt je gestraft door alles en iedereen. Leraren, politie etc. En wat blijkt: er is een groep die hetzelfde denkt, voelt en doet als jij. Je wordt hooligan! Wat is dat heerlijk.
Dat herkend iedereen dat binnnen de eigen groep alles lijkt te kloppen: 1 hart, 1 hoofd (en 1 vuist).
Hooligans blijven straffen kan (het is goed om te laten zien wat er wel en niet mag), maar is maar de helft van een oplossing. Hun pijn en gevoel van er niet bij horen dus er maar tegenaan trappen moet ook een uitweg krijgen.
Hoe?
Door ook van hen te leren. Niet een simpel 'ik hou van jou al trap je iedereen verrot' (hoe geloofwaardig is dat?)zoals in de jaren 70 werd gebezigt, maar oprecht, sterk en helder hun pijn proberen te snappen, hun beweegredenen en hun 'lessen' aan de maatschappij (hoe raar en verwrongen die ook op ons overkomt) durven te snappen en hier en daar zelfs implementeren in de maatschappij.
Dan, en alleen dan, neem je hen de pijn af, die eigenlijk niemand verdient. En alleen dan kunnen mensen veranderen omdat er dan ruimte komt voor iets nieuws.