Mogen artsen ongevraagd informatie geven aan ouders/familieleden van een patiënt als deze bijv. op bezoek komen of met de patiënt meegaan?

Met meegaan bedoel ik niet mee de behandel kamer in, maar het familielid blijft dan wachten in de wachtkamer.

Bij een jonge vriendin van me gebeurt dit namelijk bijna altijd, zij is 22 jaar. Moet je dan maar altijd van te voren melden dat je niet wilt dat artsen informatie geven? Ik dacht namelijk dat je daar gewoon vanuit moest gaan - ze is immers meerderjarig/volwassen.

(Met informatie geven bedoel ik ook behandelplan, bevindingen, de situatie enz). Ze is niet geestelijk achter, heeft geen psychische/psychiatrische aandoening, dus dat kan het niet zijn.

Toegevoegd na 15 minuten:
Toevoeging: ik was nl. ook een keer met haar mee, begon haar specialist zomaar tegen me te praten. Ik zei maar: sorry ik weet niet of ... wel wil dat ik dat weet, en anders verteld ze het me zelf wel! (Ik zat daar omdat ik haar bracht)
Zij vertelde me dat bijna elke specialist het wel doet, en zelf wil ze het ook niet maar ze vind het ook naar om het te zeggen tegen iedere specialist - als het er nou nog 1 was (en dat snap ik ook wel)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (6)

Nee, een arts mag zeker niet ongevraagd informatie geven aan derden. Zeker niet als de patient al meerderjarig is en alleen de behandelkamer in gaat.
Hier moet ze echt iets van zeggen of anders een andere huisarts nemen.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Wanneer een arts bijvoorbeeld een vermoeden heeft van kindermishandeling o.i.d. dan kan hij ongevraagd de kinderbescherming inschakelen. Dan nog blijft het een moeilijke kwestie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij vragen ze eerst of de persoon familie is, daarna nemen ze vaak aan dat ze die info wel kunnen geven tijdens bezoekuur op de afdelingen. Misschien denken de artsen dat gewoon kan, omdat de familie mee is gegaan naar het ziekenhuis. Bij hele genante/persoonlijke dingen denk aan zwangerschap, soa's, wratten enz. zullen ze daar wat voorzichtiger mee zijn die informatie te geven. Of ze nemen aan de patiënt in hetzelfde huis woont en dat alles besproken wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Postbus 51 heeft er een stukje over op hun website. Conclusie: het mag niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen dat mogen ze niet,
Je vriendin is meerderjarig en hij/zij zal haar toestemming moeten vragen , zelfs als diegene die hij/zij informatie over haar (je vriendin) wil geven familie is.
En dat hij/zij zomaar tegen jou over je vriendin begint te praten is helemaal belachelijk.
Als jij haar (beste) vriendin bent kun jij haar misschien overhalen om toch maar een andere dokter te nemen.
Want dit kan echt niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een arts is door zijn/haar beroepsgeheim gebonden om alle informatie enkel met de patient te delen. Het is verboden om de gegevens aan een derde te verstrekken. In theorie is het zelfs verboden om tandarts gegevens te verstrekken aan een bedrijf die de facturatie verzorgd, zonder toestemming van de patient.

Meer informatie wordt verstrekt ook door het College Bescherming Persoonsgegevens. Zie o.a. CPBweb.nl of onderstaand via bron.

Het wisselen van arts (zoals eerder gesuggereerd) lijkt me niet direct de oplossing. Er is vaak sprake van een vertrouwensrelatie. Het bespreekbaar maken met de arts en eventueel melding maken bij een bevoegde instantie zou de voorkeur moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij volwassenen lijkt het mij normaal dat de specialist aan de patient vraagt of die er bezwaar tegen heeft als er anderen bij zijn als er iets medisch wordt verteld over de patient. Ik zou de specialisten er ook op (blijven) aanspreken als zij zomaar aan anderen (wie dan ook!) informatie over jou gaan geven. Ik zou het er niet bij laten zitten en het ook laten opnemen in je zorgplan/dossier als je dat gewoon niet wilt. Specialisten/artsen hebben geheimhoudingsplicht en zouden dat nadrukkelijk moeten vragen of ze die informatie aan een, met name genoemde, ander mogen geven. Het gaat over haar zelf dus is het goed als ze voor zichzelf opkomt en het toch iedere keer zegt!