Hoeveel ben je als ouder per uur per kind kwijt aan opvang door gastouder? (netto, dus na teruggave toeslag).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Kinderopvangtoeslag is afhankelijk van het (gezamenlijk) toetsinginkomen.
Voor opvang via een gastouderbureau is het maximum uurtarief € 5,17 (jaar 2013 – 2014 is nog niet bekend)

Het inkomen is dus voornamelijk bepalend voor de hoogte van de kinderopvangtoeslag.
Voorbeeld: gezamenlijk toetsingsinkomen is € 30.000
Voor het eerste kind krijgt u 80,9% per uur vergoed, voor de eventuele andere kinderen 91,6%
Voorbeeld: gezamenlijk toetsingsinkomen is € 70.000
Voor het eerste kind krijgt u 45,4% per uur vergoed, voor de eventuele andere kinderen 83,1%

Voorbeeld: u neemt per maand 40 uur af voor 1 kind. U betaalt € 6,00 per uur. Inkomen is € 30.000 U krijgt: 80,9% x 40 uur x € 5,17 is € 167 per maand. Dat is in dit voorbeeld dus ruim € 4 per uur.

Deze cijfers met inkomens van nihil tot € € 168.160 en hoger vindt u op de Bureaukaart 2013. (twee A-4 tjes) Deze kaart met informatie over alle toeslagen wordt elk jaar door de Belastingdienst verstrekt. Zie de bron.
Voor de proefberekening: zie reactie nummer 1 hierboven.