Waarom is het regeringsvliegtuig mee naar de Antillen?

WA en Maxima zijn met KLM heen gevlogen en gebruikte gisteren klein charter vliegtuig. Waarom wordt geen gebruik gemaakt van kleine lokale vliegtuigen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Vermoedelijk de betrouwbaarheid.

Het beste antwoord

Het uitgangspunt voor een bezoek van een reis van het staatshoofd is reizen met de eigen middelen van vervoer. Inderdaad vanwege betrouwbaarheid in de zin van dat je de beveiliging het best in de hand houd door je eigen spullen te gebruiken, en ook vanwege betrouwbaarheid met betrekking tot de beste waarborg voor de technische kwaliteit van het vervoermiddel.

Een reis over de oceaan met een Fokker Fellowship, die van oorsprong ontworpen is voor de korte afstanden, is door het ontoereikende vliegbereik afhankelijk van tussenlandingen en daarmee ook van het weer op de voor een tussenlanding beschikbare luchthavens.
Een tussenstop maakt een koninklijke reis ook nodeloos ingewikkeld: je komt in het land van tussenlanding niet echt op bezoek, maar je bént er wel, en dat geeft een hoop gedoe.

Voorts moet zelfs een vliegtuig dat wél een voldoende vliegbereik heeft zich toch iets aantrekken van het weer op luchthavens in de buurt van zijn overzeese route. Al geruime tijd worden er eisen gesteld aan het weer boven het vasteland dat enigszins in de buurt van de vliegroute aanwezig moet zijn.
Vliegtuigen moeten in veel gevallen een speciale goedkeuring hebben om boven open zee ver van de kusten en geschikte uitwijkvliegvelden te vliegen. In dat verband mogen ook vliegtuigen met een zeer groot vliegbereik toch niet al te ver van het vasteland vliegen – tenzij ze een speciale goedkeuring hebben om bijvoorbeeld tot drie uur vliegafstand van mogelijke uitwijkvliegvelden te vliegen. Want je kunt dan met sommige moderne vliegtuigen wel heel lang door kunnen vliegen, maar het kan altijd gebeuren dat je binnen niet al te lange tijd ergens aan de grond wil kunnen staan.

Daarom dus de grote oversteek met een vliegtuig van de KLM, en het regeringsvliegtuig voor de kortere vluchten daarginds.

Echter, één van de eilanden, Saba, heeft alleen maar een heel korte landingsbaan. Dan moet je voor die dag dus een speciaal vliegtuigtype kiezen dat specifiek ontworpen is om goede “short take-off and landing” (STOL) eigenschappen te hebben. En dan moet je een keus maken uit het soort vliegtuigen die op dat vliegveld terecht kunnen.