Waarom hebben veel straatnamen de toevoeging "zonder eind"?

Ik was in de bossen tussen Zeist en Woudenberg. Daar zag ik het Laantje Zonder Eind.

Nu zijn er in de omgeving wel meer straten of paden die "zonder eind" in de naam hebben. Zo is er ook een weggetje dat Gebed Zonder Eind (of Gebed Zonder End) heet.

Waar komt dat "Zonder Eind" vandaan, wat is de betekenis?

Is deze naamgeving streekgebonden (Utrechtse Heuvelrug en Gooi), of komt dit ook elders in het land voor?

Cryofiel
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat het leek of er geen eind aan kwam, zo lang waren die straatjes en laantjes.

Het Zeister Laantje zonder Eind werd vroeger ook wel Torenlaan genoemd, omdat men vandaar uit de toren van Amersfoort (de 'Lange Jan') kon zien. Het werd ook aangeduid als Verbeek's spoor.
Een gedeelte van het gebied hoorde vroeger bij het landhuis Beek en Royen. Dat huis was gebouwd in 1730 en had een klassiek Frans park. Een kenmerk van zo'n park zijn de lange rechte lanen met aan weerszijden grote bomen, bijvoorbeeld beuken. Het Laantje zonder Eind was, de naam zegt het al, zo'n lange laan. Het liep schijnbaar eindeloos door tot aan de grens van Soesterberg.
Amadea