Waarom wordt er zo weinig aandacht besteed aan geestelijke mishandeling?

Lichamelijke mishandeling zoals slaan is vaak in het nieuws, maar geestelijke mishandeling door bijvoorbeeld narcisten hoor je niets over, terwijl dit juist veel erger is.
Blauwe plekken genezen wel weer, maar geestelijke problemen zijn veel moeilijker op te lossen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie juist bij de huidige bewustwordingsspotjes over kindermishandeling wél aandacht voor geestelijke mishandeling. Geen fysiek geweld en blauwe plekken, maar kinderen die de vernederende uitspraken van hun ouders letterlijk meezeulen. Volgens mij is dat wel een nieuwe ontwikkeling, en één die ik erg toejuich. Soms kunnen kinderen (volwassenen ook trouwens) in een hel leven zonder dat je ooit een blauwe plek zult zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja ik ken iemand die geestelijk mishandeld is. Elke dag te horen krijgt dat hij alles fout doet, nu gelooft hij dat ook nog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+

Het beste antwoord

Geestelijke mishandeling is veel, veel moeilijker te constateren. Bij de politie komen daar nauwelijks meldingen over binnen, en slachtoffers vinden het erg moeilijk om hierover te praten. Wat je vaak ziet is dat slachtoffers erg naar binnen gekeerd zijn. Zelf zullen ze zelden signalen afgeven dat ze op een dergelijke manier worden misbruikt. En als iemand het vermoeden heeft, kost het vaak veel tijd en energie om dat vermoeden bevestigd te krijgen door het slachtoffer.

De enige mensen die geestelijke mishandeling redelijk kunnen vermoeden is de dagelijkse omgeving. En juist de dagelijkse omgeving weet over het algemeen niet wat te doen met zo'n vermoeden. Want als je naar de politie of naar de raad van de kinderbescherming stapt, wordt je naam bekend bij de persoon die je beschuldigd. Dat is een grote drempel voor veel mensen om melding van dit soort dingen te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

geestelijke mishandeling kun je moeilijk laten zien
ook geestelijke ziektes zoals een burnout wordt door veel mensen niet begrepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Terechte opmerking. Het ene is vrij meetbaar door een vaststelling door een arts. De geestelijke veel moeiliker omwille van niet meetbare. Helaas is dit de trieste waarheid van jongeren die verbaal hun ouders terroriseren of zwakke ouderen die afgeblaft worden door gestresste en onderbetaald verpleegsters in te dure rusthuizen. Persoonlijk heb ik ooit een dokter terechtgewezen die een twintigtal demente patienten "checkte" in één uur tijd in een publieke ruimte. Puur geldgewin en geestelijke vernedering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn beleving hoor je het niet veel inderdaad omdat het niet zichtbaar lijkt.Een blauwe plek wel. Ik geloof echt dat dit vaak voorkomt bij volwassenen en helaas ook bij jonge kinderen. Ik hoop dat als de volwassenen geestelijk mishandeld het zelf in ziet en zo moedig is om hier iets mee te doen. Door hulp te gaan zoeken. Ik vind het een nare gedachten als het ook bij jongen kinderen voor komt. Die weten niet beter en hoop ik zo dat de omgeving voor het jonge kind opkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
degene die ik ken is zo bang, dat hij geen hulp durft te zoeken, omdat hij al bang is voor een EVENTUELE uitkomst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoop dat die persoon de kracht krijgt het wel te doen. De uitkomst is dat het dan wel stopt. Dan kan die persoon weer "verder met zijn/haar leven. Mooie uitkomst lijkt mij.
Het is niet aan te tonen... Konden ze dat wel, dan deden ze daar wat aan, maar helaas is het niet te kwalificeren...

Dus, omdat het doodeenvoudigweg niet kan...