mijn broer woont in een huurhuis. nu wil hij een koophuis voor mij kopen op zijn naam zodat ik ht kan huren van hem. kan en mag dit? Is dit verstandig

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (4)

vraag 1: kan dit?
Als je broer genoeg geld heeft om een huis te kopen dan kan het. Als hij niet genoeg geld heeft zal hij een hypotheek moeten nemen. Dan bepaalt de hypotheekverstrekker of het kan.

vraag 2: mag dit?
Als je broer met zijn eigen geld een huis koopt dan mag hij dat verhuren. Gaat het via een hypotheekverstrekker dan moet hij aangeven dat het huis bestemt is voor verhuur. De hypotheekverstrekker geeft dan aan of dit wel of niet mag.

Ik raad je broer aan om contact op te nemen met een onafhankelijke financieel adviseur. Die kan een profiel opstellen en exact uitleggen wat er binnen zijn financieel profiel wel en niet kan. En vooral wat wel en niet verstandig is om te doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juridisch is er niets op tegen. Als het financieel allemaal kan, is het plan zonder meer uitvoerbaar. Er zit echter een andere kant aan de situatie: nu klikt het goed tussen jou en je broer. Maar je bent in de toekomst wel in zekere mate afhankelijk van hem door zijn huis te huren. Dat zal allemaal prima gaan tot er iets onverwachts gebeurt, bijvoorbeeld als het huis een onderhoudsbeurt nodig heeft of er iets moet worden gerepareerd. Of je wilt gaan samenwonen of je wilt een kamer gaan onderverhuren. Zulke dingen kunnen, al is het nog zo goed geregeld, spanningen veroorzaken. Vergeet dat aspect niet. Maar verder: geen problemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan me vergissen, maar heb het idee, dat de hypotheekrente ook niet van je broers belasting kan worden afgetrokken als hij er zelf niet woont. Jij zelf zal dus een huur moeten betalen die de hypotheekrente volkomen dekt en bovendien nog meer, omdat ook het onderhoud van het pand op je broers schouders rust.
10 jaar geleden
Bij het antwoord hieronder ga ik er vanuit dat u alleen in de woning gaat wonen.
Hypotheekrenteaftrek is voor beide partijen niet mogelijk. Niet voor u want u huurt de woning en niet voor uw broer, want die woont er niet. De woning valt voor uw broer dus in Box 3.

Als u voldoet aan de voorwaarden voor huurtoeslag (inkomen bijvoorbeeld) kan deze toeslag wel door u worden aangevraagd c.q. gecontinueerd.

Er is nog een andere wellicht interessante optie. Dat is dat u de woning koopt via een lening van de broer. Uw broer is dan als het ware de hypotheekbank. Stel dat er een woning gekocht wordt van € 150.000 en de lening is eveneens € 150.000 De afgesproken rente mag vanwege een hoger risico zo'n 25% boven de marktconforme rente zijn. Bijvoorbeeld 7%. De te betalen rente aan uw broer is dan € 10.500 Aftrekbaar is € 9600 (10.500 minus EWF van 960) Dit geeft bij 42% een belastingteruggave van € 4032. Netto woonlasten dus € 5578, nog geen € 500 per maand.

En als uw broer in een goedmoedige bui is mag hij u ook nog ruim € 2000 per jaar belastingvrij schenken, waardoor de maandlasten in dit voorbeeld op nog geen € 300 per maand voor u zouden uitkomen.

Er is veel informatie op internet te vinden over de familiebanklening. Googelen op: familiebanklening of familiebank + constructie