Stage regelen, hoe doe je dat nou

Moet een bedrijf bellen, maar vind dit best lastig. Wat moet ik nou vertellen in het gesprek om te vragen of ze een stageplek hebben. Hoe kan ik het beste het gesprek voeren... wat moet ik zeggen etc.

Tips please!

Toegevoegd na 53 minuten:
Iedereen bedankt. Had dit net nodig om het gesprek te kunnen starten zeg maar over de telefoon!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.9K

Antwoorden (7)

Waarschijnlijk kom je binnen bij een receptie als je het algemene nummer belt. Begin met je naam en vraag of je iemand kunt spreken van personeelszaken. Is het een kleiner bedrijf waarvan je van te voren kunt verwachten dat ze geen personeelszaken hebben, leg dan direct uit dat je belt voor een stageplek.
Heb je iemand die naar je luistert vertel dan vanuit welke opleiding je op zoek bent naar een stageplek en wat de bedoeling van je stage is (snuffelstage/zelf een opdracht uitvoeren, etc...) en in welke periode je stage moet lopen.

Hierna zal het gesprek waarschijnlijk vanzelf verder lopen en zullen ze vragen stellen of misschien direct vertellen dat ze geen plke hebben voor een stagiair.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mogelijk heb je hier iets aan:

http://www.cnvjongeren.nl/werk-en-geld/stage/faq/waar-vind-ik-een-stageplaats
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik een stage-plaats zocht, heb ik gezorgd, dat mijn cv up-to-date was, zodat het klaar lag om opgestuurd te worden. Verder goed door je hoofd laten gaan, wat je aanwezigheid bij dat bedrijf voor hen aan 'extra' oplevert : een frisse wind, leergierigheid, aanpassingsvermogen, enthousiasme, beslist geen 9-5-mentaliteit, de allernieuwste informatie op het gebied waarvoor jij je opleiding doet.
Bij collega-stageplek-zoekers informeren, naar wie je het beste kunt vragen, want je krijgt natuurlijk een telefoniste of receptioniste aan de telefoon.
Als je denkt, dat je beter bent in mens-tot-mens-gesprekken, zou ik in eerste instantie alleen een afspraak maken voor een gesprek, cv meenemen, en dan je zó voorbereiden, of je een sollicitatie-gesprek gaat voeren. (Zo heb ik het gedaan, omdat ik door de telefoon altijd erg nerveus ben, ik wil graag zien met wie ik praat, anders ga ik 'ratelen').
Niet de moed verliezen, als het niet gelijk lukt - het is een moeilijke tijd, en je moet misschien een beetje 'doordouwen' om je stageplaats te krijgen....
Succ7!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer van te voren een aantal aantekeningen te maken. Wat wil je zeker gezegd hebben tijdens zo'n gesprek en wat moet je niet vergeten te vragen?

Je kunt ook van te voren even oefenen. Denk dan aan hoe je jezelf wilt voorstellen, welke informatie je aan deze persoon kwijt wil en wat niet. Informatie die je zeker moet geven is wie je bent, welke opleiding je doet, waarom je bij dit bedrijf stage wilt lopen, hoelang en hoeveel uur per week. Zorg ook alvast dat je van te voren weet wanneer je kunt afspreken met een bedrijf.

Misschien is het volgende een goede binnenkomer: "N.a.v. mijn zoektocht naar een stageplek, kwam ik op jullie site terecht en ben erg onder de indruk. Dus ik denk ik bel gewoon meteen even om te kijken of we iets voor elkaar kunnen betekenen!

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk even op www.carierretijger.nl een hele handige site met enorm veel tips. Ook voor stage
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schrijf het even op ,zo bereid jij je voor op het telefoon gesprek. Ten eerste zeg je wie je bent en dan vraag je of er nog een stage plek is. Zo nee ben je snel klaar haaha. Zo ja ..dan zeg je hoelang je stage wil lopen. En wanneer het mogelijk is om eventueel te starten. Dan vraag je wanneer je langs kan komen voor een gesprek. Heel veel succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goedemorgen u spreekt met Paul (de Leeuw). Kunt u mij doorverbinden met de afdeling Personeelszaken alstublieft?

Goedermorgen u spreekt met Paul (de Leeuw), ik wilde u graag wat vragen. Ik ben namelijk momenteel bezig met mij studie ....... En omdat ik tijdens deze studie graag stage zou willen lopen bij uw bedrijf vraag ik mij af of dit bij u tot de mogelijkheden behoort? Ik heb namelijk zeer goede verhalen over uw bedrijf gehoord en zou graag middels mijn stage uw bedrijf willen laten profiteren van mijn kennis en ik natuurlijk van uw kennis.
Kunnen wij een keer een afspraak met elkaar maken om te kijken wat de mogelijkheden zijn?

Nou, en dan hoor je vanzelf wel of zij stageplekken hebben ja of nee.

Succes!