Hoe kan men na een telefoontje je bankrekening leeg plunderen, wat wel eens wordt beweerd?

Ik werd laatst op facebook gewaarschuwd. Er belt een buitenlands iemand die vragen stelt. Hoe je heet, enz..
Als je een paar keer met "ja" had geantwoord schijnt het dat ze bij je bank gegevens/rekening kunnen.
Is dat zo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4K

Antwoorden (4)

Alleen maar als ze ook je pincode hebben. Verder gezond verstand gebruiken, en zeker mensen die zeggen dat je een prijs hebt gewonnen of zoiets niet meteen vertrouwen als ze bellen en vreemde gegevens vragen. (en nooit betalen om een prijs te ontvangen)
Verder is het ook wel handig om bij dat soort berichten even te googlen op een paar trefwoorden + HOAX. (Een hoax is een valse melding) dat helpt vaak ook wel om het wat nuchterder te bekijken
anneliez
10 jaar geleden
Nee, zo is het nu ook weer niet.
Als jij geen gegevens weggeeft, dan kan met ook niet je bankrekening plunderen.
Maar veel mensen trappen nog steeds in onnozele telefoontjes, omdat
criminelen hartstikke gehaaid zijn!

Het is onvoorstelbaar wat - welke gegevens - mensen soms weggeven in
een telefoongesprek.

LET OP>
Iemand belt u en doet zich voor als medewerker van de bank. Hij of zij is zogenaamd van de afdeling veiligheid en wil uw Random Reader checken. Uw pincode vragen ze natuurlijk niet. Deze code mag u immers nooit zomaar geven. De persoon vraagt u alleen codes van de Random Reader te geven nadat u op de I en/of S toets heeft gedrukt. En dat kan natuurlijk geen kwaad, zo wordt verteld. Dit is een van de vele voorbeelden van hoe een crimineel u kan bellen en misleiden.

http://www.rabobank.nl/particulieren/servicemenu/nieuws/rabobank_nieuws/phishing

LET OP:
Wees u ervan bewust dat criminelen op uw gegevens uit kunnen zijn. Wees altijd heel kritisch voor u (persoonlijke) gegevens afgeeft. Gebruik de test Check of het klopt voor hulp hierbij. Bedenk dat uw bank u nooit zal vragen om beveiligingscodes op onverwachte momenten of plekken, dus nooit per e-mail en nooit per telefoon.

http://www.veiligbankieren.nl/index.php?p=561829
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als iemand vraagt hoe ik heet geef ik daar nooit antwoord op.
Ik wil gebeld worden door iemand die me kent, en niet anders.
Je bankrekening plunderen gaat gelukkig niet.
Sommige mensen schermen bij het intypen van hun pincode het toetsenbord af. Maar met alleen een pincode begin je niets. Je moet dan ook de bijbehorende pas hebben.
Bij internttransacties heb je niet voldoende aan je username en password. Daarmee kunnen ze wel je saldo controleren, maar niets afschrijven. Dat kan alleen door daarna voor een transactie een tan-code of iets dergelijks in te voeren. En die heb je mogelijk thuis liggen, en kan de beller niet lezen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je pas hoeven ze niet eens te hebben. Ze hoeven alleen maar je pas een keer in te lezen.
Dat kan al met een apparaat van een paar tientjes. Dan komen ze aan de deur met een pakje ofzo, bijvoorbeeld voor een cent, vanwege administratieve redenen, en als je dan ook nog je pincode intypt, dan hebben ze meteen alles.
"Hallo? u spreekt met uw bank. We zien dat uw pincode al ruim een jaar niet meer is veranderd, dus hij gaat geblokkeerd worden, tenzij u uw pincode veranderd. U kunt dat op uw filiaal doen, neem dan uw legitimatie mee, moet minimaal nog een jaar geldig zijn en geen rijbewijs, of, we kunnen het nu ter plekke doen? Dan hoeft u alleen maar uw oude en uw gewenste nieuwe pincode op te geven, dan maak ik het meteen in orde."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1234!