Waarom roken we?

Niet iedereen natuurlyk maar toch veel mensen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanx voor je reactie teddy,ik ben de flauwste nt en zal je wel n punt geven als ik n vraag van je zie.

Het beste antwoord

Het begint met één sigaret die voor de meesten niet eens lekker te noemen is, smerig zelfs. Als reden om erbij te horen/mee te doen, nieuwsgierigheid, 'stoer doen' etc. Na de eerste sigaret kun je kiezen of je ermee verdergaat of het bij die ene keer houdt.

Rook je door dan is de kans groot dat er gewenning optreedt, of geestelijke en lichamelijke verslaving en wordt het al veel moeilijker om opnieuw te kiezen.

Er nooit aan beginnen en jezelf voorhouden hoe ongezond (en duur) het is, zou het meest verstandig zijn.

*steekt nog een sigaretje op*
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Het komt bij de indianen vandaan en is door ontdekkingsreizigers meegenomen naar Europa en hebben het hier geïntroduceerd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zelf rook ik niet en ik vind roken stinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel rokers vinden gek genoeg zelf ook dat het stinkt.
Om het genoegen: het inhaleren en uitblazen van tabaksrook geeft een gevoel van bevrediging en welbehagen.

Om het effect: in tijden van stress kan roken rustgevend werken, even nadenken, even pauze.

Om de verslaving: natuurlijk roken mensen ook, omdat het een gewoonte en uiteindelijk een verslaving is geworden.

Toegevoegd na 54 seconden:
Andere positieve effecten van roken kunnen opgewektheid, alertheid, en meer zelfvertrouwen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat wij dat (aan)geleerd hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beetje makkelijk antwoord, alles doe je zo omdat je het is aangeleerd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een makkelijk antwoord? Vreemd...
Een vraag aan u: ademhalen?
Je zou ook kunnen vragen: Waarom gebruiken we genotmiddelen.
Neem koffie, tabak, verdovende middelen, alcohol, allemaal genotsmiddelen.
Vaak is de eerste kennismaking verre van geweldig maar naarmate het gebruik toeneemt ontstaat er een sterkere behoefte aan het gebruik. Dit nog even los van verslaving wat het uiteindelijke gevolg kan zijn.
Herinner je je nog je eerste kop koffie? Ik denk dat dat geen succes was. Zo is het bijna met alles wat er van buitenaf in je lichaam komt. Wel eens een baby gezien die voor het eerst spinazie krijgt. De koppies die ze erbij trekken spreken boekdelen. Als ze het een paar keer gegeten hebben gaan ze het lekker vinden en gaat het mondje al open als het lepeltje in de buurt komt.
Conclussie: Je kan alles leren lekker te vinden, zowel goede als slechte zaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begon met roken op 15 jarige leeftijd om er bij te horen. Mijn verstand wil dit inmiddels niet meer maar toch rook ik nu inmiddels 4 jaar!! Het is dus een verslaving, begin er niet mee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zon 40 jaar geleden leerden veel jongens roken omdat je dan pas een echte man was. En niet zoals nu, om stoer te doen, het werd juist gepropageerd door overheid en tabaksindustrie. Pas toen de schadelijke effecten van roken echt duidelijk werden, heeft de overheid een andere mening aangenomen, en doen ze nu alsof ze willen dat we allemaal stoppen. (ja, er staat bewust doen alsof, ongeveer 70% van het bedrag dat rokers betalen aan hun begeerde sigaretje verdwijnt in de staatskas) dus, als iedereen zou stoppen met roken moeten ze dat geld ergens anders vandaan halen. Met andere woorden, dankzij de rokers gaan de accijnzen op benzine en drank niet plots drastisch omhoog. Ik ben 21 en rook ook, daar is dit commentaar natuurlijk niet op van toepassing, ik ben gewoon heel dom en 'trend' gevoelig geweest. Gelukkig zie ik ook een verandering in deze 'trend', veel jongeren kiezen er bewust voor niet te roken. Goed punt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
om te ontstressen, om erbij te horen, vroeger omdat men dacht dat het gezond was. Mijn overgrootoma is vroeg weduwe geworden, ze werd toen zo onrustig dat haar dokter haar aanraadde te gaan roken.. achja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het een verslaving is aan nicotine.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik rook omdat ik er aan verslaafd ben, en dat vindt ik
heel erg.
Al enkele pogingen gedaan om te stoppen , maar nog
niet gelukt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stom he ik vind het gewoon lekker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je begint er denk ik mee op vaak jonge leeftijd om stoer te doen, erbij te horen, ervaren etc. Daarna ben je verslaafd en zegt je verstand vaak dat je wilt stoppen. Je lijf is verslaafd en gaat dan tegensputteren. Dan is het gemakkelijker om te blijven roken. Ik heb nooit gerookt, vind het stinken en snap al helemaal niet dat mensen zeggen dat ze "gezellig een sigaretje gaan roken". je gaat er van hoesten, je longen worden ziek, je verziekt de lucht om je heen, je kinderen, je huid wordt grauw en het kost ook nog eens verschrikkelijk veel geld. Voor mij onbegrijpelijk maar als je eenmaal begonnen bent is het moeilijk om een verslaving af te leren. Er schijnen nu NooitMeerRoken-coaches te zijn die je van het roken af kunnen helpen voor een x-bedrag en waar je kunt terugkomen als het niet gelukt is (> 80% komt er hier mee af). Of zelf direct stoppen en nooit meer beginnen. Scheelt ook weer geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoef niet te vertellen dat het slecht is etc.
Maar........Ik vind het gewoon lekker.
Dan krijg je vaak de reactie, het is toch helemaal niet lekker? Het smaakt en ruikt vies?
Misschien voor die het zegt, maar ik doe het gewoon omdat ik het gewoon echt lekker en chill vindt.
Tuurlijk kan ik ook genieten zonder.
Net zoals eten, waarom eten we vettig? Het kan toch ook beter?
Tuurlijk is er veel meer lekkerder en gezonder eten, maar ik hou ook gewoon van pizza en hamburgers :p Slechte gewoontes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat we eenmaal er aan begonnen zijn.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit pure eigenwijzigheid.
Dwarsigheid kan ook.

Ik rook niet waar mijn man bij is, of anderen die zich er aan storen en verder is het lekker mijn eigen ding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het geeft me een fijn en rustig gevoel. Ik rook elke avond 3 of 4 sigaretten. Ik beloon mezelf erop: einde dag, alles klaar, sigaretje en een wijntje (dit maakt me een roker en alcoholist).
Beetje gek misschien, maar ik moet er niet aan denken om overdag te roken.. getver :-)