Wanneer is nederland ontstaan ?

Vroeger hoorde nederland bij het germaanse rijk,maar wanneer is het nou nederland geworden.
ik bedoel in welk jaar

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.8K

Het beste antwoord

De eerste bewoners waren - zoals in heel Europa - kelten , die reeds in 5000vC in agrarische gemeenschappen woonden, pas later gemanen, de zgn Bataven. Vanaf 57 vC kwamen de romeinen op bezoek en uiteindelijk in 406 zijn de Franken komen aanwaaien. Vanaf 2000 vC gebruikten de bewoners van Nederland, naar goed Keltisch gebruik, goud en brons. Ijzer kwam eerst veel later. Pas later doorgegroeid naar een land met een omschreven grondgebied. In 785 nC kwam Nederland onder Frankisch gezag (Karel de Grote) en werd binnen een eeuw deel van het Duitse Rijk. Evenals in de rest van Europa hadden de koningen en keizers maar weinig macht en werd het gezag uitgeoefend door de feodale heren. (In Afghanistan noemt men die feodale heren: de warlords). In 1464 ontstond de eerste Staten Generaal. Nederland was toen deel van het Bourgondië. In 1555 werd Filips II door vererving als koning van Spanje heer der Nederlanden. Nederland was inmiddels protestant geworden en probeerde de rijke handel op Azie van Spanje af te snoepen. Genoeg redenen voor de fanatieke katholieke koning om de 80-jarige oorlog te beginnen met het het aanstellen van een landvoogd, de hertog van Alva. De nederlanden kwamen daartegen in opstand o.l.v. Willem van Oranje en in 1588 lagen de verhoudingen zo, dat de gewesten zich verenigde tot de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden, dus zonder een koning te benomen. Wat heel uitzonderlijk was in een Europa dat gedomineerd werd door koningshuisen. De handel ging goed voor de republiek: de VOC en de WIC haalde schatten binnen voor de nederlanders. Daarna zijn er oorlogen met Frankrijk (om godsdienst en macht) en Engeland (om handel), en rommelde het door met standhouders. De tendens van de tijd was de Verlichting, d.w.z. de burger vonden dat er alleen met hun toestemming over hen geregeerd kon worden, wat in 1795 leidde tot de eerste grondwet en dan zijn we aangekomen in de nieuwe tijd, waarin Nederland in de een of andere vorm op de kaart stond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De vraag is: Wanneer is Nederland ontstaan ? niet het Koninkrijk, en volgen mij is dat in 1100/1200

Andere antwoorden (2)

Dat ligt eraan wanneer je het als Nederland ziet. In de 16/17e eeuw was er al de republiek der verenigde Nederlanden, ik denk dat dat het begin was. Na de inval van Napoleon waren we tot 1801 de Bataafse Republiek. Van 1801 tot 1806 onder leiding van Lodewijk Napoleon, en van 1806 tot 1815 onder bevel van het Franse rijk, onder leiding van Napoleon Bonaparte. Uiteindelijk werd op het Congres van Wenen bepaald dat Willem I koning werd. Sindsdien is Nederland een monarchie. In 1830 werd België ook zelfstandig. Dus vanaf 1815 is de structuur van Nederland gelijk aan wat we nu hebben en waren we onder eigen bevel. Op een korte pauze in 1940-1945.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederland is ontstaan uit afval van de bergen. Het Koninkrijk der Nederlanden is ontstaan in 1830.