Waarom veranderen nieuwe leden van de koninklijke familie hun voor naam?

Prinses Laurentien's naam was eigenlijk Petra. Haar naam is samengesteld uit de namen van haar ouders. (Laurens en Tieneke) Ook Amalia heet eigenlijk Catharina, Kate Middleton heet nu Catharin. Waarom doen ze dat?

Toegevoegd na 20 minuten:
Ik vergeet natuurlijk Marijke/Christina, maar dat was op eigen verzoek. Vraag me af waarom bv Kate of Petra niet goed genoeg is voor koninklijke bloede...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik dacht dat Catherine haar officiele naam is en Kate een afkorting ervan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nog even gecheckt en zij heet inderdaad Catherine en Kate is haar roepnaam. Catherine Elizabeth (Kate) Middleton
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Maria volgens mij heb je gelijk dat ze Catherina heet. Ik heb ooit ergens gelezen dat de verkorting "Kate" eigenlijk door de pers is verzonnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zou goed mogelijk zijn iHave,ik weet niet of het door de pers is verzonnen of dat het haar roepnaam is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kate is gewoon haar roepnaam

Antwoorden (2)

Amalia heeft meer voornamen dan Amalia en Catharina. Dat Amalia haar roepnaam is geworden heeft met de persoonlijke voorkeur van de ouders te maken.
Laurentien vond zoals ik ergens heb gelezen de naam Petra niet mooi.
Het heeft dus met de persoonlijke voorkeur te maken maar ook met het feit dat men de oorspronkelijke of oude naam niet vindt klinken in de nieuwe hoedanigheid van bijv. prinses, zoals bij Kate het geval schijnt te zijn maar vermoedelijk spreekt daarbij ook de historie een rol.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat klopt niet helemaal. Amalia is de roepnaam van Catharina-Amalia zoals Alexander de roepnaam is van Willem-Alexander, wat nogal lang is voor dagelijks gebruik. Laurentien noemde zich al lang zo voor ze "rijtjeshuisprinses" werd. Ook een gewone burger kan zich anders laten noemen. Sterker nog, Laurentien was ook een gewone burger.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Er blijft nog maar weinig blauw bloed over in die lijn. :-)