Wat is een niveau?

Een hoger of lager niveau, wat zegt dat over het hoge en lage?
Wat voor de één anders is, is voor de ander normaal.

Kunnen wij spreken over een niveau in de vorm van hoog en laag. Of moeten we niveaus zien als een breedte?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik zie het vaak als een oppervlakte van ontelbaar veel ladders, of allemaal kronkel weggetjes door elkaar.

Hoewel ik misschien op een aspect verder ben dan een ander, is die ander op een ander aspect weer voor op mij.
Daarom probeer ik in iedereen een meester te zien, ieder kan mij leren, en ik kan ieder leren.

Wellicht zijn wij mensen, per saldo (alle ladders bij elkaar) wel allemaal ongeveer even ver.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je aan hoogte een waardeoordeel vastplakt, leg dan die ladders maar plat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kunt niveau's zien als een ladder.
Men bepaald een startpunt en een tree hoger of lager bepaalt het niveau. Het is eigenlijk net als een puntentelling van 1 tot 10 b.v.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niveau in geografische zin:

een niveau is altijd gekaderd en eindig. Als voorbeeld als je een berg gaat ontleden ga je komen tot niveaus. Maar een grotere berg aan de andere kant van de wereld gaat niet mee genomen worden als zijnde een niveau van de berg die je ontleed. Dit is dus eerder een waarneembare schaal gebruikt om inschattingen te maken.

kortom ook hier kunnen we spreken van een perceptie: sta jij op niveau 5 van deze berg dan heb je niveaus die letterlijk lager bij de grond liggen en misschien ook niveaus die letterlijk hoger liggen van de grond liggen.

Niveau als meet eenheden:

We kennen ook niveaus als meet eenheden. denk aan de schaal van richter. Deze meet de kracht van een aardbeving. Echter is deze gebaseerd op eerder waargenomen aardbevingen. Hieruit is een onderverdeling voort gekomen die we ook wel eens een niveau verdeling noemen. Het is perfect mogelijk dat er ooit een aardbeving 11/10 krijgt op de schaal van richter. In dit opzicht zijn niveaus ook weer een perceptie al dan niet te staven met meetbare aspecten.

Niveau in figuurlijke zin:

Niveau start altijd vanuit de eigen perceptie. Mensen hebben een visie van wie ze zijn, wat hun interesses zijn en waar ze graag over praten. Wanneer ze spreken over een lager of hoger niveau is dat altijd in vergelijking met hun eigen waarden en normen zodoende subjectief.

zo kan je een lager niveau verklaren als iets dat mensen als onder hun eigen standaarden zien. bv brave katholieke mensen gaan moppen of vertelsels over seks vaak als een lager niveau zien.

een hoger niveau is dan eerder iets waar mensen met hun perceptie niet bij kunnen. bv: de gesprekken van een quantumfysicus gaan veel mensen het petje te boven en worden dus ook gezien als gesprekken van een hoger niveau.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niveau is hoogte, niet breedte...

Niveau is je afstemming... Je hoogte van overzicht, net als hoogte op een gebouw... Als je op de vierde verdieping zit heb je een heel ander uitzicht dan op de tweede... Dat is niveau... Er zijn mensen die op een hoog niveau zitten die zien alle anderen op een lager niveau... Maar iemand op een lager niveau zien alle anderen niet van een hoger niveau...

Nee het is hoogte...