Dat is absoluut geen probleem. Dyslecten leren door de jaren heen om toch goed schriftelijk te communiceren.

Daarnaast hebben zij heel veel andere talenten die sterk ontwikkeld zijn en dus geschikt zijn voor het bedrijfsleven.

De meeste dyslecten zijn erg intelligent en kunnen heel goed linken leggen en analyseren en dat is belangrijker dan goed kunnen spellen. Daar heb je weer secretaresses voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat ligt eraan hoe ernstig de dyslexie is. Omdat veel communicatie schriftelijk (e-mail) plaatsvind kan dat zeker problemen opleveren.

De truc is dan ook een functie te vinden waar je minder afhankelijk bent van geschreven communicatie en meer met andere dingen bezig bent.

Een klasgenoot van mij was zo ernstig dyslextisch dat zijn vriendin zijn boeken moest voorlezen omdat hij er anders bijna niet uitkwam. Maar hij heeft nu wel een goede baan en daarnaast zijn eigen bedrijf. Dus het kan wel, maar je zult er absoluut rekening mee moeten houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is natuurlijk wel afhankelijk welke functie hem wordt toegedicht.
Ik persoonlijk ken een dyslect die een voorzittersfunctie vervult. Zijn functioneren is prima maar zijn uitgesproken teksten zijn lastig te volgen.
Op- of voorlezen is het grootste probleem maar hij is tevens een rekenwonder.

Ja, ongeacht of je nu dyslectisch bent of niet, ieder heeft zijn specialiteit om goed te kunnen functioneren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist!
+1
Als ik hier om mij heen kijk...dan is dat blijkbaar niet echt een probleem.
Schrijven van lange stukken is voor hen vaak wat lastiger, maar in andere opzichten functioneren ze minstens even goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt aan je functie, als boekhouder hoef je niet perfect nederlands te schrijven, als je maar geen discalculatie hebt. Daarbij heb je vaak in hoge functie een secretaresse (m/v) maar ik denk wel dat het extra moeite kost om zo ver te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ooit gehoord dat onder de grootste slimmeriken van het land heel veel mensen met dyslectie zitten. Dyslectie zegt ook niets over iemands intelligentie. Het is dus heel goed mogelijk voor een dyslectisch iemand om in het bedrijfsleven te" opereren". Om te lezen en te schrijven hebben ze over het algemeen personeel of geleerd om met hun "tekortkoming" te werken op een andere manier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vriendin van mij is dyslectisch maar is een uitstekend, zeer gewaardeerd en veel gevraagd secretaresse. Zij moet hier echter wel heel erg hard voor werken. Ze leest veel op een bepaalde manier (weet niet precies hoe eht werkt) en met zeer hoge concentratie lukt het haar allemaal perfect! (ken vele niet dyslectici die echt fors voor haar onder doen) Heb grote bewondering voor haar!

Het kan dus best om goed te functioneren in het bedrijfsleven maar het is niet makkelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, mijn zwager is dyslectisch en heeft een eigen, goed lopend, schildersbedrijf...