In principe mag de as weg uit Nederland, maar veel landen laten de as niet toe zonder toestemmingsverklaring van de betreffende ambassade. Ieder land heeft namelijk eigen wetgeving. In Duitsland bijvoorbeeld moet de as altijd in het crematorium blijven. Dat is dan ook de reden dat veel Duitsers uit de grensstreek hun overledene in Nederland laten cremeren. Na vier weken, mogen zij hier wel de as mee naar huis nemen en kunnen daardoor hun dierbare overledenen altijd bij zich houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Wat raar dat je het in Duitsland niet mee naar huis mag nemen ...
Officieel zullen er wel regels voor van toepassing zijn, maar in de praktijk is het een kwestie van doen. Ik kan me voorstellen dat dat een probleem is als je koffer door de bagagescan moet op het vliegveld, maar naar een bergtop in Frankrijk rijden en daar de as uitstrooien is geen probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je met de auto gaat dan is er geen haan die er naar kraait.
Met het vliegtuig wordt deze gescand,en dat kan problemen geven.
Ga je met de auto ,dan zou ik er geen punt van maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel landen laten het niet toe zonder teostemming van de betreffende ambasade, daar zul je dus moeten informeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn opa staat ook al 2 jaar bij mn moeder naast de stereo...Ze is er niet zo blij mee, maar mn oma zegt niet wat ze er mee wil. Eerst was ook het idee om hem uit te strooien in Oostenrijk, maar er is tegen mn moeder gezegd dat er iemand ( zou niet weten wie en waarom..) kan controleren of je de (volle?) urn nog hebt. Zou dat zo zijn? Mag je hier in Nederland wel zomaar overal iemand uitstrooien? Nee toch?