Heeft een tienermoeder nogsteeds recht op geld als ze voogdij weggeeft aan haar moeder?

Een minderjarige tienermoeder krijgt een baby maar ze geeft se voogdij aan de moeder van haar (oma) heeft ze nu nogsteeds recht op babyfinanciering ? ( maandelijks bedrag die een tienermoeder elke keer krijgt) en andere bijstanden waar een tienermoeder recht op heeft?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een babyuitkering is een maandelijks bedrag dat tienermoeders soms van hun gemeente kunnen krijgen. Het geld is bedoeld voor de verzorging van de baby.

Moeders onder de 18 jaar
Jongeren onder de 18 jaar hebben wettelijk geen recht op een uitkering. Sommige gemeentes maken uitzonderingen en geven jonge moeders een babyuitkering.

Een babyuitkering is een maandelijks bedrag voor de verzorging van de baby. Meestal ongeveer 200 euro per maand. Het geld is bedoeld voor bijvoorbeeld luiers en voeding voor de baby.

Regels voor de babyuitkering
Elke gemeente bepaalt zelf of zij een babyuitkering geven. Iedere gemeente heeft zijn eigen regels en voorwaarden. De moeder moet in ieder geval jonger zijn dan 18 jaar en alleenstaand. Een andere regel kan bijvoorbeeld zijn dat zij bij haar ouders inwoont. De uitkering heet daarom in sommige gemeenten Bijstand voor inwonende tienermoeders.

Babyuitkering aanvragen
Informeer bij de gemeente of een babyuitkering mogelijk is. De moeder kan de babyuitkering zelf aanvragen bij haar gemeente, op naam van de baby.

Meer informatie over de baby-uitkering
Het JIP en de gemeente geven meer informatie over de babyuitkering in de gemeente.

De babyuitkering stopt als de moeder 18 jaar wordt. Als zij dan werkeloos is, bekijkt de gemeente of zij een leerwerktraject kan volgen. Op die manier kan zij geld verdienen en scholing volgen.

Ik vermoed dat je daar dan niet voor in aanmerking komt, maar dat is aan de gemeente waar je woont. Vraag het daar dus na.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Helder crea nog nooit van gehoord +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt ronron, ik kende dit zelf ook nog niet zo lang.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ ..... voor mij ook nieuws, duidelijk antwoord.