glanzende band van briefgeld kapot is die nog geldig?

Hoi
Is een vijf eurobiljet nog geldig als de glanzende band kapot is? Er is namelijk een deel van de glanzende band weg...

Toegevoegd na 7 minuten:
En kan dit wel? Of is het nep?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Een beschadigd bankbiljet blijft een wettig betaalmiddel maar kan wel worden geweigerd (in een winkel b.v.) U kunt het beschadigde biljet opsturen of persoonlijk inwisselen bij het kantoor van de Nederlandsche Bank (DNB) in Amsterdam. U krijgt in de meeste gevallen de tegenwaarde van het biljet vergoed.

Afhankelijk van de mate van beschadiging van het biljet, kan het 2 tot 3 maanden duren voordat de tegenwaarde op uw bank- of girorekening is bijgeschreven.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/euro-biljetten-en-munten/vraag-en-antwoord/kan-ik-betalen-met-beschadigd-geld-en-kan-ik-beschadigde-bankbiljetten-en-euromunten-inwisselen.html

http://www.dnb.nl/betalingsverkeer/eurobankbiljetten-en-munten/eurobankbiljetten/beschadigde-biljetten/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
en als je het biljet dan ook nog aangetekend opstuurt, ben je minstens 2x de waarde van je biljet kwijt. Gewoon proberen of men het in een winkel aan wil nemen lijkt mij de goedkoopste oplossing.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het schijnt zelfs dat je een volledig verbrand briefje, waarvan de as verder intact is gebleven, bij de bank kunt inleveren en vergoed krijgen. Lijkt me praktisch niet haalbaar maar goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik denk dat je de as persoonlijk moet komen brengen ;)

Andere antwoorden (1)

Sommige winkels zullen het niet willen aannemen als hij zwaar beschadigd is, maar in de praktijk is hij gewoon nog geldig. Als je er echt problemen mee hebt, kun je altijd naar de bank gaan om het briefje om te wisselen voor een nieuwe.