Mag een gezinsvoogd tegen het belang van het kind handelen?

Tussen pleegouders en ouders is een systeemprobleem, de kinderen worden nu de dupe ook volgens gedragswetenschapper door het contact tussen pleeg- en ouders te verbreken. Zelfs de bezoekomgang moet via school plaats vinden en tijdens deze omgang mag er geen contact plaats vinden. Gedragswetenschapper geeft toe dat het tegen het belang van de kinderen in gaat maar zet door. Hoe te handelen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Een heel moeilijk gegeven: "Hét belang van het kind..."

Wat op korte termijn immers in het belang van het kind is, kan het op lange termijn dikwijls tegen datzelfde belang zijn, maar ook omgekeerd.

Meestal gaat men tegenwoordig uit schrik en soms uit onkunde, de korte termijnbelangen gaan 'behartigen' door risico's weg te nemen. Zeker sinds er ernstige problemen zijn en in de media de gevallen van moeders die hun kinderen vermoorden of vaders die hun kinderen ontvoeren, of incest-gevallen ook, en dus gaat men dikwijls gewoon het contact verbreken.

Wie gaat echter bepalen wat in het belang van het kind is, en wie consulteer je daarvoor.

In onze vervrouwelijkte maatschappij is trouwens emotie van belang, en je hoort het overal: Het kind mag geen pijn lijden. Nochtans is pijn lijden onderdeel van de opvoeding zolang het zinvol is: Als je sport, als je moet studeren, als je moet werken, als ouders moeten graag zien zonder liefde terug te verwachten, dan moeten ze eigenlijk pijn leren lijden.

Welke opvoeder is het best voor het kind? De ouder, een vreemde, school, pedagogen, psychologen? Idem ADHD-medicatie als ritalin en concerta, die eigenlijk drugs zijn en het kind 'gewoon verdoven' om op korte termijn het kind handelbaar te maken en niet te laten lijden onder zijn eigen gedrag, maar eigenlijk zit het probleem bij de (school? ouder? maatschappij?)omgeving die niet met drukte kan omgaan. Want een niet druk kind met gigantische groeienergie, is eigenlijk een ziek kind.

Met deze info, kan het dus best zijn dat de voogd het ene kwaad moet doen om hopelijk op termijn een beter resultaat te krijgen.

Probeer op het niveau van de persoon in kwestie te komen en ga ermee in dialoog. Probeer eventueel ook het kind te polsen en vooral naar de angsten waar elke betrokkene mee omgaat. Beheersen we elk onze angsten voldoende en waar willen we heen? Met wie? Geef ook voorrang aan echte mensen die naastenliefde in zich hebben, en niet volwassenen die onvolwassen meer liefde terug verwachten van kinderen dan dat ze zelf sterk genoeg zijn om iedereen liefde te geven zonder '100 X dank u' daarvoor terug te krijgen.

En bouw zo op aan een betere maatschappij.

Kun je concreter zijn:
1. Hoe lang zijn de kinderen al bij hun ouders
2. Idem bij hun pleegouders?
3. Wat zijn de concrete problemen?
4. Wat is uw voorstel versus het voorstel dat je niet gepast vindt?

Of mail me vertrouwelijk op info@logocom.be zodat hier enkel publieke zaken komen.