Mag ik als client, mijn rapportages inzien?

Ik ben client van de Hondsberg, echter weigert de hondsberg dat ik mijn rapportages mag inzien, hier heb ik toch recht op?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K

Antwoorden (1)

Je hebt als cliënt recht op inzage op eigen dossier. Vraag jezelf na waarom je de gegevens wilt inzien en vraag hen ook wat hun reden is waarom je ze niet in mag zien. In een uiterst geval mogen ze je weigeren (gedeeltelijk) informatie in te laten zien als ze achten dat dit schadelijk kan zijn voor het hulpverleningsproces, maar die kans van schadelijkheid acht ik meestal klein. Geven ze jou geen duidelijke reden of heb je het idee dat de reden onterecht is, kun je altijd een klacht indienen. Deze dien je eerst bij De Hondsberg zelf te doen. Werkt dit niet of denk je dat je nog niet gehoord voelt zijn er nog andere mogelijkheden zoals een klachtenfunctionaris of cliëntenvertrouwenspersoon die de meeste zorginstellingen wel hebben. Is deze niet beschikbaar of heb je het idee dat deze teveel partij kiest voor de instelling en te weinig rekening houdt met jouw belangen dan kun je ook nog bij onafhankelijke commissies / organen met je klacht terecht. (zie bronnen)