Waarom kijken we links - rechts - links in het verkeer?

Bijvoorbeeld als je een kruising oversteekt. Vroeger werd mij altijd verteld dat je dan nog een keer naar links keek, omdat dat alweer een 'tijdje' geleden was dat je daarheen keek, maar datzelfde geldt dan toch voor rechts kijken? Dan blijf je toch bezig?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11.4K

Het beste antwoord

Dat heeft een goede reden. Het verkeer van links is namelijk dichterbij, het verkeer van rechts iets verder want daar zit de andere weghelft nog voor. Dus als je de weg op gaat kan het verkeer van rechts je eerst nog niet raken, omdat je nog niet op die weghelft zit.
Dus je kijkt naar links dan rechts en dan weer naar links want er kan weer nieuw verkeer zijn. Dan kan je de weg op, blijkt er dan nog wat van rechts te komen heb je nog tijd om even te wachten om die weghelft over te steken en eventueel weer de stoep op gaan. Bij verkeer van links heb je dat niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies je kijkt de tweede keer naar links en dan begin je met oversteken en als je begint kijk je natuurlijk vervolgens weer naar rechts, je steekt niet blind over.

Andere antwoorden (3)

Nee, dan blijf je niet bezig want het is de bedoeling dat je de eerste keer zodanig 'goed' had gekeken naar links en rechts dat die tweede keer links een korte blik is om te kijken of het nog steeds veilig is om over te steken.

Is er in de tussentijd nieuw verkeer bij gekomen, dan moet je de hele procedure inderdaad herhalen, tot er bij de tweede keer 'links' geen verkeer aan komt.
Computoon
10 jaar geleden
Ja je blijft bezig voor je eigen veiligheid.
Als je eerst links kijkt,kun je zien dat er al dan niet verkeer aankomt,ditzelfde geldt voor rechts.
Voordat je besluit naar de overkant te lopen,kijk je nog een keer naar links of het in de tussenliggende tijd niet veranderd is om over te steken,maar dit geldt ook voor rechts want als je dan oversteekt omdat het vanaf links gezien kan,wil dit niet zeggen dat er in de tussenliggende tijd niet ineens iets van rechts kan komen.
Dus als je niet onder een auto wil komen,blijf je naar links en rechts kijken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aangezien in Nederland verkeer rechts rijdt, is naar links kijken voordat je oversteekt het belangrijkste; hier komt het eerste verkeer aan. L-R-L is dus 1. Situatie inschatten 2. Komt er niets van rechts 3. Komt er niets van links.