Hoe kan ik mijn Oekraiense vriendin naar Nederland halen?

Ik ken haar nu iets meer dan een half jaar, ze is nu voor een paar weken bij mij en wil een stabiele relatie. We kunnen prima met elkaar overweg.
Haar dochter zit nog ginder en we willen die ook laten overkomen.

Oftewel, we willen samenwonen en evt. trouwen.
Hoe pak ik dit aan?

Toegevoegd na 1 dag:
Trouwen is voorlopig niet aan de orde, samenwonen wel.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.4K
Ritsuka
10 jaar geleden
half jaar is erg kort, zeker als jullie ver weg van elkaar wonen. Dan heb je elkaar waarschijnlijk nog niet zoveel gezien.

Het beste antwoord

Steek je licht eens op bij www.buitenlandsepartner.nl

Er zijn allerlei procedures die je hiervoor doorlopen moet. Zowel jij als je partner moeten aan bepaalde eisen voldoen: beiden moet je 21 jaar of ouder zijn, je partner mag niet gehuwd zijn in het land van herkomst, jij moet haar kunnen onderhouden en dit aan kunnen tonen met een arbeidscontract, zij mag geen gevaar zijn voor de openbare orde (denk aan crimineel verleden) en meewerken aan bijv. een TBC-test. Zij moet bij de ambassade in Oekraine een inburgeringsexamen afleggen en je moet een officieel verzoek indienen voor (eerst) kortdurend verblijf (MVV).

Om te kunnen trouwen moet je een M46-procedure doorlopen, kort gezegd houdt dat in dat de IND beoordeelt of er geen sprake is van een schijnhuwelijk. Ik meen dat je de uiteindelijke verblijfsvergunning pas kunt aanvragen wanneer je getrouwd bent, maar pin me daar niet op vast. Kijk op bovenstaande site en stel je vragen bij de IND, die kunnen je precies vertellen wat in jouw situatie van toepassing is.

Hoe het zit met haar dochter, durf ik je niet te vertellen. Maar dat zou nog best een ingewikkelder kunnen worden dan het regelen van de verblijfsvergunning voor haar.

Wellicht ten overvloede: denk hier goed over na. Een half jaar vind ik nogal kort voor een relatie om überhaupt te trouwen, en daar komen in jullie geval een niet uit te vlakken cultuurverschil en allerlei andere belangen bij. Je hoeft niet per se te trouwen en haar definitief naar Nederland te laten komen in dit stadium om je relatie voort te kunnen zetten. Ik ken jullie niet en ik hoop niet dat ik je hiermee kwets, dat is geenszins mijn bedoeling. Maar praat er in elk geval over met mensen die jou en haar wél kennen, en vraag wat hun gedachten zijn bij jullie relatie en voorgenomen huwelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bamibal
10 jaar geleden
+ Goed antwoord. Ik ken vergelijkbare verhalen, waarbij de buitenlandse partners op zijn zachtst gezegd bijbedoelingen hadden. Uiteraard is het bij prille liefde moeilijk om over dat soort dingen na te denken, dus de tip om er anderen bij te betrekken is wel verstandig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi antwoord Lies, een kind naar Nederland halen wordt inderdaad moeilijker, want ook de biologische vader moet toestemming geven om het land definitief te kunnen verlaten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Crea: en het kind moet wel de afgelopen jaren bij moeder hebben gewoond, geloof ik. @Bamibal: ik ken ook iemand die heel erg verliefd was en van alles heeft geregeld voor zijn partner om te kunnen trouwen en haar naar Nederland te laten komen. Ik zal niet ingaan op de details, maar die jongen is nu gescheiden en zal niet snel meer een vrouw vertrouwen. Bij trouwen na zo'n korte tijd lijkt het me altijd verstandig om de omgeving erbij te betrekken. Liefde maakt immers blind. En in dit geval lijkt het me nog veel belangrijker om niet al teveel blinde vlekken te hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Kosmos: dat je per se getrouwd moet zijn is een korte aanscherping geweest, is per december vorig jaar geloof ik weer teruggedraaid. Een duurzame relatie mag inderdaad ook. Maar de beste manier om dat hard te maken is natuurlijk door een huwelijk of geregistreerd partnerschap. Bij jou hopelijk een gelukkig huwelijk? Echte liefde kan heel goed over landgrenzen heen kijken, gelukkig. Maar bij zo'n korte relatie en trouwplannen plus plannen om een dochter over te laten komen naar NL, ben ik toch geneigd om voorzichtig te zijn. Misschien zijn huwelijkse voorwaarden hier inderdaad een goede mogelijkheid, ook omdat je daarmee heel scherp kunt krijgen of het iemand te doen is om ook maar iets anders dan alleen de liefde. Hoewel ik dan ook weer zo'n romanticus ben dat ik huwelijkse voorwaarden bijna altijd minstens een beetje cynisch vindt..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ reageerders over huwelijk: EVT trouwen. Eerder geregistreerd partnerschap, maar dat is niet de hamvraag. Trouwen kan altijd nog, daar denk ik op dit moment nog niet eens aan Lies, ik zal de bronnen goed bestuderen
Kosmos, ze is een tijdje hier en we kunnen goed overweg met elkaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Rob: trouwen kan inderdaad altijd nog, maar dat is inderdaad niet het punt. Als zij op basis van een huwelijk of partnerschap naar Nederland komt, verhoogt dat wel de verwachtingen ten aanzien van de relatie. Dat hoeft niet erg te zijn als alles goed gaat, maar zoals ik schreef: praat er ook eens over met mensen uit je omgeving. Voorkom eventuele blinde vlekken. Praten over je relatie met anderen is trouwens nooit verkeerd, ik ken wel één of twee mensen in mijn omgeving die zich heel wat ellende hadden kunnen besparen door een open gesprek met vrienden vóór ze besloten te trouwen of samen te gaan wonen. Ik wil echt niet al te cynisch zijn en zou het doodzonde vinden om als eerste te roepen: "denk eraan hoor, het kan ook misgaan" tegen iemand die gewoon gelukkig is in z'n relatie. Dat is echt niet mijn bedoeling. Maar duik gewoon eens in de fora van de site die ik als eerste noem, daar vind je alle antwoorden op je vragen en misschien ook nog wat ongevraagde adviezen die je relatie verder kunnen helpen. Voor wat betreft die dochter is het écht allemaal een stuk ingewikkelder vrees ik, en ik weet ook niet of ze je daar op buitenlandsepartner.nl voldoende mee kunnen helpen. Je kunt natuurlijk altijd navraag doen bij de IND, maar je zou ook eens hulp kunnen vragen bij het juridisch loket. Daar kunnen ze ook één en ander voor je uitzoeken, zodat je alvast neutrale informatie en advies kunt krijgen voordat je daadwerkelijk te maken gaat krijgen met de instantie die ook het verzoek moet gaan beoordelen uiteindelijk (namelijk de IND). En wil je hier op termijn mee verder, dan vermoed ik dat je veel kunt hebben aan een rechtsbijstandverzekering. Aangezien er nog geen zaken lopen op dit moment, kun je er zelfs nog één afsluiten als je nu nog niet verzekerd bent. Zomaar een gedachte, maar misschien zinvol om ook daar eens naar te kijken. Bij zowel huwelijk als partnerschap met en buitenlandse partner, het aanvragen van een verblijfsvergunning als het regelen van verblijf voor haar dochter, komt nogal wat kijken aan procedures natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rechtsbijstandsverzekering heb ik al zolang ik op mezelf woon. n jaar of 6 a 7 geloof ik.
Ze is op een werk visum hier, haar dochter staat wel in haar paspoort, maar vanwege missende documenten (probleem met ex) niet op het visum. Maar dat wordt binnenkort geregeld (als het goed is).
Ik kan namelijk wel op hulp rekenen vanuit mijn familiekring.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je nog vragen aan mij hebt, kun je me altijd een prive bericht sturen