Op welke vragen mag je een met een niet geheel eerlijk antwoord reageren? Eventueel een leugentje om best wil?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Als jouw of iemands anders leven of gezondheid op het spel staat, zie ik geen reden waarom het onethisch zou zijn om (eventueel tijdelijk) te liegen.
Bijv. als iemand jou bedreigt en je in die situatie vragen gaat stellen, en je denkt dat sommige antwoorden kunnen zorgen dat die persoon jou met rust gaat laten;
als de ander zichzelf niet in de hand heeft en je schat de kans groot in dat de ander bij het horen van de waarheid (ja ik ben vreemdgegaan, of ja je hebt een ongeneeslijke ziekte oid) compleet uit gaat flippen en zichzelf of jou of iemand anders iets aan gaat doen, en je denkt dat diegene als hij/zij weer rustig is het wel zonder problemen kan aanhoren;
als je moet vluchten voor een gevaarlijk iemand/snel iemand moet gaan redden, en je wordt dan tegengehouden omdat je te hard rijdt oid en je denkt dat ze de waarheid niet zullen geloven;
als iemand illegaal in Nederland is, en een heel ernstige ziekte heeft waarvan je weet dat hij/zij in eigen land niet behandeld kan worden en hier wel, maar vreest dat daar geen rekening mee gehouden gaat worden;
etc etc.

In zulke situaties zijn de gevolgen van (tijdelijk) liegen gewoon oneindig veel beter dan de gevolgen van de waarheid vertellen, dus waarom zou liegen dan niet mogen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Op geen enkele vraag. Zoals al eerder geconcludeerd op GV: Een onwaarheid vertellen is liegen. En liegen is eigenlijk altijd verkeerd.

Je kan dan zeggen dat een complimentje maken dat je niet meent positief kan zijn. Maar de scheidingslijn is heel fijn (Wat een leuke jurk zeggen en vervolgens de jurk voor je verjaardag krijgen: Je vond de jurk toch zo leuk..)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een geheim moet bewaren en ze proberen dit op een slinkse vragen manier aan je te ontfutselen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt aan het geheim maar +1
''Zou je het erg vinden als ik dood zou gaan?''

''Haat je mijn moeder?''

Stiefmoeder :''Heb ik alles verpest?''
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt af van de vraag, de situatie en je eigen geweten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij vrienden grijns ik altijd: je mag wel alles éten, maar je hoeft niet alles te weten. Bemoei je met je eigen bemoeisels.
Bij vreemden zeg ik iets in de trant van: als jij me niet kwalijk neemt, dat ik hier geen antwoord op geef, neem ik het je niet kwalijk, dat je zo onbescheiden bent mij dit te vragen. Of, als dat een beetje té direct zou klinken, iets van : ik hoop, dat je me het niet kwalijk neemt, maar hier wil ik liever niet over praten.
De Engelsen zeggen: een dwaas stelt méér vragen, dan een wijs man kan beantwoorden, en ik ga niet draaien, verzinnen, of vertelde verhaaltjes bijhouden als gevolg van evt. leugen(tje)s die ik verteld zou hebben. Heb ik gewoon géén zin in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen een lijkt mij, ieder heeft een mening of een ervaring die deel je als je dat wil delen. Als je niet eerlijk kan zijn op een vraag zou ik er niet op reageren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft niet te antwoorden, toch. Als je iets niet wil zeggen, of jouw mening niet openbaar wilt maken, dan hou je die gewoon voor je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als een getrouwde man aan zijn vrouw vraagt, en hoe was het bij je vriendin ?
daar mag zij op reageren met een leugentje om bestwil want zij was bij haar grote liefde(een man )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle vragen!
De ander bepaalt hoe hij zijn vraag aan jou formuleerd, en jij bepaald wat jij daarop antwoord.

Als je geen eerlijk antwoord geeft, kom je daar vaak wel mee weg, maar niet altijd. Dat is dan weer het risico.

Als je voor de rechtbank moet antwoorden, mag je wettelijk niet liegen en moet je alvorens te antwoorden onder ede verklaren, niets anders dan de waarheid te spreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk mag dat nooit, maar iedereen doet het toch wel eens ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het te makkelijk om te zeggen:"nooit! Want liegen mag niet". Er zijn genoeg situaties wanneer je beter een leugentje om het best wil kunt geven.

Ik zal er een paar noemen.
Je Oma komt bij je en is vreselijk blij met haar nieuwe schoenen. Ze heeft er al jaren naar gezocht en is echt superblij dat ze ze heeft gevonden. Ze vraagt aan jou of je ze mooi vindt. Dan ga jij natuurlijk niet zeggen dat je ze lelijk vindt als je dat zou vinden. Want dan weet je gelijk dat Oma teleurgesteld is en misschien wel gekwetst.

Je baas is jarig en vraagt of je op zijn verjaardag komt. Eigenlijk heb je geen zin. Je gaat niet zeggen dat je geen zin hebt (lijkt mij niet zo handig) maar dat je al een andere afspraak hebt.

Je bent als getrouwde man vreemdgegaan en hebt daar enorm spijt van. Je slaapt er nachten niet van en vindt jezelf een enorme eikel. Dat kan je dan maar beter niet aan je vrouw vertellen want dan weet je zeker dat dat een enorme druk op de relatie zal zetten. Misschien gaat ze wel bij je weg, en ze zal tevens enorm verdrietig zijn. Als zij dus vraagt waar je was dan kan je maar beter niet zeggen wat je hebt gedaan. Want dit is alleen maar je eigen verdriet delen en een ander opzadelen met een hoop shit. Je hebt spijt, doe het nooit meer. Er zullen ongetwijfeld nu mensen reageren en zeggen, je moet een slippertje altijd aan je vrouw vertellen! Doe gerust, ik vind van niet. Kijk als je het vaker doet dan moet je het gewoon vertellen en weggaan bij je vrouw, laat dat duidelijk zijn. Maar eenmalig, en spijt hebben...... mond houden.

Een leugentje om het bestwil doe je dan omdat je mensen niet wilt kwetsen of omdat je niet in een moeilijke situatie terecht wilt komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wanneer iemand mij vraagt"wat verdien jij nou,"DAT vind ik een onbehoorlijke vraag. Het is mij overkomen. Ik antwoorde: "dat vertel ik je maar niet, dat is zo sneu voor jou".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de waarheid niks zou toevoegen[of zelfs verergeren]..het voor alle partijen alleen maar moeilijker maken met de waarheid...

Maar als de vraag word gesteld door een persoon die oprecht de waarheid wilt weten...dan zeg ik geen enkele..

Maar soms willen mensen alleen maar horen wat ze willen horen..het bevordert alleen diegene en schaadt niemand anders..dan denk ik..ach hier heb je het...´´jouw´´ antwoord..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moeilijk he! Volg je gevoel bij wie dat kan. Hoe 'dichterbij' de personen hoe makkelijker het gaat. Tegen moeders en vriendinnen kan je zo eerlijk zijn..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op de vraag welke vind je dat ik moet aantrekken schat ?
deze gele blouse of deze paarse ?

Stel je vindt de paarse het mooiste
Zeg dan die gele schat die staat je geweldig ;)

Wedden dat ze die paarse aandoet ?

heb jij je zin en zij ook .

leukste leugentje aller tijden
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha, dit is zo waar!