Is de kans groot dat er iemand is die erg veel op jou lijkt?

Op tv zie je in reconstructies soms mensen die op de persoon lijken die nagespeeld zijn. bijvoorbeeld in Rtl 4 gepest zijn de kinderen bijna hetzelfde als op de vroegere schoolfoto. is er veel kans dat er iemand op de wereld is die erg veel op mij lijkt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Boeiende vraag +

Antwoorden (3)

Ja hoor, er lopen vast heel wat dubbelgangers van jou rond. Maar om iemand goed na te spelen, is het niet eens nodig dat hij of zij erg op die iemand lijkt. Een groot deel van onze herkenning berust op lichaamstaal: houding, bewegingen, manier van praten, enzovoort.
Je ziet het bijvoorbeeld bij Koefnoen, de tv-kantine en Erik van Muiswinkel: die mensen zijn met de juiste make-up soms bijna niet van 'echt' te onderscheiden. Dat zit 'm maar voor een klein deel in het uiterlijk, en voor een groot deel in de bewegingen en de manier van praten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat ligt eraan of je een beetje een doorsnee uiterlijk hebt. Hoe meer je trekken naar het gemiddelde neigen hoe meer mensen op je zullen lijken. Anderzijds zorgt ook een extreem uiterlijk wel voor verwarring, omdat mensen dan alleen dat maar onthouden, zonder dat je werkelijk op diegene lijkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij hebben we allemaal een evenredigheid aan dubbelgangers doch ze wonen niet allemaal in onze buurt.

Wie veel reist en zich onder de plaatselijke bevolking begeeft ontdekt vaak op de meest bizarre plekken een dubbelganger.

Soms (wellicht zelfs vaak) herkennen mensen hun dubbelganger niet vanwege een andere huidskleur, andere klederdracht, andere leeftijd, andere lengte of andere haartooi enz.
In vele gevallen beginnen de gelijkenissen pas op te vallen naarmate er langduriger, intenser of closer met elkaar wordt omgegaan.

Jaja, het is best bijzonder en bijzonder verrassend als je dit fenomeen extra aandacht gunt ;-)

Liefs en fijne dag nog!