Kan je op wereldreis in ambassades?

Een paar mensen die ik ken hebben het plan om naar Den Haag te gaan om daar ambassades binnen te lopen. Aangezien een ambassade grondgebied van het desbetreffende land is, willen zij op deze manier een wereldreis maken. Mag dat wel? Krijg je er geen problemen mee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is overigens een wijdverbreid misverstand dat ambassades kleine stukjes grondgebied van de desbetreffende staat zijn die door de gaststaat zijn afgestaan. Ze genieten slechts onschendbaarheid maar zijn nog steeds grondgebied van de gaststaat. Wie bijvoorbeeld in de Nederlandse ambassade in Parijs een moord pleegt, heeft deze op Frans grondgebied begaan en zal dan ook naar Frans recht worden vervolgd. Uiteraard zal de moordenaar pas kunnen worden gearresteerd door de Franse politie wanneer de Nederlandse ambassadeur hen toestemming heeft gegeven de ambassade te betreden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Dit is geen antwoord op de vraag kunnen ze er dus verblijven je af nee.