Waarom moet alles in het leven

Ik ben minderjarig en zit vast aan allerlei regels. Leerplicht enz. Ik wil het liefst werken als ik geld nodig heb en rustig genieten aan het strand wanneer ik goed zit. Maar waarom kan dit niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Omdat we in een maatschappij leven waarin we klaargestoomd worden om functioneel te zijn voor het systeem. Omdat individuele vrijheid niet voldoende wordt gerespecteerd. Bijna alles draait om geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Omdat we in een materialistisch systeem zitten met enige zekerheid. Als er te veel individuen uitvallen kan dit systeem niet bestaan. Met andere woorden jij betaald voor een ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent nog minderjarig dus, even geduld ,je bent nu nog bezig dingen te leren. Die heb je nodig om te gaan werken als je volwassen bent. Dan kan je in je vrijetijd lekker op het strand gaan liggen.;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de hersenen van een minderjarige nog niet sterk genoeg ontwikkeld zijn om een goede keuze te maken voor hun eigen toekomst. Daarom zijn er ouders die regels stellen, en de overheid die regels heeft voor als de ouders ze zelf niet stellen.

Wanneer je volwassen bent mag je een maand werken en dan een maand van je geld gaan leven als je dat wilt, dan is dat jou keuze. Nu ben je nog niet ontwikkeld genoeg om die keuze zelf te kunnen maken. Ook al denk je van wel (;
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met jouw stelling zou de familie Bush de eeuwige jeugd hebben, dat kan dus niet kloppen. Daarnaast vele ouderen zijn dommer dan menig jongere. Objectief zonder een plus of min.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe trek je de conclusie dat de familie bush dan de eeuwige jeugd zou hebben? Wat is zeg gaat niet om dom of slim het gaat om de ontwikkeling van de hersenen. Bijvoorbeeld oorzaak en gevolg is iets wat je pas later in je leven leert. En het gevolg van geen opleiding doen merk je pas later. Dus dit is iets waar een minderjarige nog niet goed over kan beslissen. Dat is onder andere waarom alcohol zo slecht is voor tieners, hun hersenen zijn nog niet volgroeid. Of herinner je bijvoorbeeld de controverse rondom het zeilmeisje. Het duurt gewoon wat langer voor tieners de gevolgen inzien van hun beslissingen, en tot ze dat wel kunnen beslissen andere dat voor ze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De reden waarom die regels er zijn, ZIJN ook wetenschappelijk. Keuzes die belangrijk zijn voor de rest van je leven laat je niet maken door een kind van 5, waarom zou je een kind van 5 dan wel een keuze laten maken voor de rest van zijn leven? En vallen en opstaan kun je ook leren met iets minder belangrijke dingen. Net als leren fietsen met zijwieltjes (of papa die je fiets vasthoudt). Dan kun je nog steeds wiebelen of zelfs vallen, maar je valt wel zachter. Hetzelfde geldt voor keuzes die je moet maken. Je begint met de makkelijke dingen en naarmate je daar beter in wordt ga je moeilijkere dingen doen. De leeftijd van 18/21 voor volwassenheid is niet voor niets zo gekozen. De basis daarvan is de wetenschappelijke redenatie dat hersenen nog niet ver genoeg volgroeid zijn eerder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. @Jeroen. Waar heb je het in vredesnaam over?
Ga na je school lekker een jaartje werken en reizen o.i.d. Ik had hetzelfde als jou en ik heb dat ook gedaan en het was heerlijk, lekker niets doen, genieten van alles etc. Daarna merk je vanzelf dat je opzoek bent naar iets vast, want zo'n leven houden weinig mensen vol. Geloof me, na een tijdje ben je het wel weer zat. Dus ik zeg, nog even doorbijten en dat kan je helemaal doen wat je zelf wil!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je goed je best doet op school en veel kennis opslaat, leer je voor een "beter"betaalde baan. Als je er met de pet naar gooit, of vroegtijdig de school verlaat, zal je later ongeschoolde (minder goed betaalde) arbeid "moeten" verrichten. Dan duurt het weer langer voordat je geld genoeg hebt om op het strand te gaan liggen enz. enz.
Er is nóg een mogelijkheid, waar je geen diploma voor nodig hebt, laat je inschrijven bij de k.v.k. en begin voor jezelf. Handelaar of zoiets, maar dat biedt dan weer minder zekerheid.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Handelaar of zoiets' worden is een héél slecht idee als je slecht bent opgeleid en niets wilt moeten. Om ondernemer te zijn, moet je goed weten waar je mee bezig bent, en je moet heel veel. De gevreesde administratieve verplichtingen bijvoorbeeld, daarmee gaan veel startende ondernemers de mist in. En de belastingdienst weet je wél te vinden, en zit er helemaal niet mee een (hoge) schatting te maken als je je zaakjes niet op orde hebt.
jc54
14 jaar geleden
Wij kennen het gezegde: de stomste boeren, hebben de dikste aardappelen. Je administratie kun je laten doen, gooi alles in een oude schoenendoos en breng het naar een accountant.
Daarnaast zijn er ook nog handeltjes, die ik hier absoluut niet wil promoten, maar waar je een hele dikke auto van kan rijden...................
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Suzyq praat onzin
Het kan wel, maar dan moet je het op eigen houtje doen.
Je ouders hebben gewoon het beste met je voor. Geniet hiervan. Over een paar jaar heb je je vrijheid en dan ga je zien hoe zwaar het is en waarom alles MOEST.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dan blijkt er ineens veel meer te 'moeten' als je tenminste een dak boven je hoofd wilt hebben en wilt eten als je honger hebt.
Goeie vraag! Jij hebt er niet om gevraagd om op deze wereld gezet te worden, maar je bent er nu wel, en je hebt je te houden aan regels waar je zelf nooit mee ingestemd hebt.

Natuurlijk kun je van alles proberen om onder die regels uit te komen, maar vaak heeft zoiets tot gevolg dat je daardoor in de problemen komt.

Het antwoord op je vraag is feitelijk, dat alles moet, omdat anderen dat al voor je beslist hebben, voordat jijzelf capabel genoeg was om eigen keuzes te kunnen maken.

Het is nu eenmaal zo. Je kunt je er druk om maken, maar dat zal de situatie niet veranderen.

Dus hou vol. Zodra je meerderjaardig bent, heb je wat meer vrijheden, maar je zult tegen die tijd dan ook inzien, dat ook die vrijheden maar beperkt zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloof me, als je volwassen bent, blijken er ineens veel meer regels te zijn.

Je kunt natuurlijk nu stoppen met school en werken wanneer je zin hebt of geld nodig hebt. Ga je dat doen terwijl je nog bij je ouders woont, of was je wel van plan ooit op eigen benen te staan?

Werken omdat je anders geen huis en geen eten hebt, is heel iets anders dan werken voor kleren, een scooter, beltegoed en uitgaan.

Het is in feite heel simpel: als je nu stopt met leren omdat je het zo erg vindt dat er van alles moet, kun je even aan de slag als vakkenvuller. Dan moet je hard werken. Tot je 18 wordt en door de supermarkt wordt afgedankt als 'te duur'.

Als je dan ook nog echt zelfstandig wordt (wil je niets moeten, dan moet je ook voor jezelf zorgen) dan kom je er vanzelf achter dat je vooral lang en hard moet werken om te overleven, en je je niet kunt veroorloven om op het strand te zitten.

Of je blijft nog even op school (trouwens de meest relaxte tijd in je leven, al kun je je dat nu niet voorstellen) zodat je later een baan kunt krijgen die genoeg betaalt zodat je wél goed zit en zo af en toe rustig kunt genieten op het strand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Minderjarigen hebben nog geen idee, hoe de maatschappij er uit ziet en vooral hoe hij in elkaar zit.
De jeugd wordt klaargestoomd voor de maatschappij.
Je moet nog leren waar je later allemaal mee te maken krijgt.
Als je later niet meer thuis wil, of kan wonen, zal je toch een inkomen moeten hebben, liefst een vak geleerd en vooral je houden aan je afspraken.
Met alleen maar dingen doen die je leuk vindt, kom je niet erg ver in Nederland.
Als je later een baan hebt, MOET je ook werken als het strandweer is en ook als je een keer geen zin hebt.
Als je dat allemaal onzin vindt, dan moet je leren leven van heel weinig geld, kan ook hoor, maar dan kunnen een hele boel leuke dingen niet meer!
Geen vervoer, geen brommer, geen auto, geen treinkaartjes, geen t.v. geen computer, niet mee uitgaan, geen feestjes, geen mooie kleren, geen verkering ( kost veel geld) geen eigen huis, geen huurhuis, enz. enz.
Dus ja, toch maar naar die school en je zo veel mogelijk aan de regeltjes houden en ieder week heeft een weekend voor leuke dingen en de school heeft ook wel eens vakantie, meer dan de mensen die moeten werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stom he Ed. Hij wordt klaargestoomd voor een maatschappij waarvan hij niet eens weet hoe die in elkaar steekt.
Stomme leerschool. Maar dat is mijn mening.
Misschien kun je het van de andere kant bekijken? Je zit in een maatschappij waar dit allemaal mogelijk is.
Opleiding, werk, onderdak.
Je MAG leren.
De basis in de hele wereld om te ontkomen aan armoede.
Zoveel mensen die daar nooit aan toe kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ademen moet je... Dan drinken en dan eten... En om te eten moet je werken... Zo zit dat... En ademen moet je elk moment... Drinken elke dag en eten ook...

En het vervelende is, ze hebben JOU nooit gevraagd of je geboren wilde worden, je was er al, toen je dit ging afvragen... En nu je er toch bent, maak er dan maar het beste van, en daar hoort ademen bij, en drinken en eten, EN werken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, daar moet je even doorheen kijken.

Dat kan toch, werken als jij geld nodig hebt?
En als je op het strand zit kan je toch goed zitten en genieten?

Je moet een beetje creatief zijn. Ik heb eens gehoord van mensen die een half jaar in de scheepvaart werken en veel verdienen, en dan een half jaar iets ander gaan doen.

Of als je kunstenaar bent, mag je ook je eigen tijd indelen. Zo zijn er zat 'beroepen' waar je best vrij bent.

Ik ging ook 1 zomervakantie werken en daarna 1 zomervakantie niets doen. Geld ving ik toen van de belastingdienst omdat ik te weinig verdiende en zo teveel betaalde belasting terugkreeg. (maar of dat nu nog zo is?)

Van een aantal zaken, kan je het best naar je hand zetten hoor. Wees maar lekker creatief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zijn meerdere redenen voor te bedenken:
1. we hebben jou nodig om Nederland in stand te houden, zowel jouw lijf als jouw hersens.
2. we willen geen afhamlelijke aap van boven de 20 hoeven te onderhouden, omdat hij zijn eigen broek niet kan ophouden
3. Je wordt geboren als een Tabula Rasa, een onbeschreven blad, en je moet dus alles leren. Alleen waar is de grens.

Ik ben met je eens dat je mensen zo weinig mogelijk moet verplichten.