Waarom is het zo'n "eer" als je wordt gevraagd om peter/meter te zijn van een kindje?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.2K

Het beste antwoord

Het is een eer omdat peetouders getuigen bij het dopen van een kind en er wordt verwacht dat zij mee zullen helpen met de opvoeding.

Over een meter en een peter zijn binnen het katholieke geloof nog altijd veel vragen. Een meter is afgeleid van het woord mater (wat moeder betekent) en is in feite een ‘’tweede’’ moeder voor het petekind. Een peter is afgeleid van het woord pater (wat vader betekent). Een Peter is ook in feite een “tweede” vader voor het petekind. Bij het dopen in de kerk kan je als biologisch ouders ervoor kiezen om peetouders aan te stellen.

Deze peetouders zullen jouw kind opvoeden wanneer er onverwachts iets gebeurt, bijvoorbeeld bij overlijden van de ouders. Zij zullen de verantwoordelijke zijn voor het verder opvoeden van het kind. Dit is echter niet verplicht, in het testament van de ouders staat wie het kind zal opvoeden. Meestal staan de peetouders dicht bij de echte ouders van het kind. Het vragen naar of iemand peetouder wil worden is niet heel eenvoudig, maar hoort er wel bij. Meestal staan deze mensen dicht bij het kind, zoals grootouders of ooms en tantes. Maar ook kun je vrienden kiezen.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het klassieke antwoord zou zijn; omdat de ouders jou als persoon geschikt achten, in geval van hun overlijden de voogdij over hun kinderen over te nemen.

Minder klassiek; Ge zijt nu in de picture en een toffe gast.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als Peter/Meter wordt je gezien als 2de vader of moeder van het kind. Dus wanneer de biologische vader en moeder overlijden, zal de peter of meter zich ontfermen over het kind ( althans daar is het Peter/Meterschap voor bedoeld ). De eer is dus dat de ouders van het kind jou het kind toevertrouwen en ze jou als beste man/vrouw zien in hun kring.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je krijgt een taak in de morele en religieuze opvoeding van het kind. Je wordt dus geen voogd of zo, want dat is een juridische kwestie. Hier zitten we in het Rooms katholieke geloof waarin een vertrouwenspersoon een mooie taak krijgt..