In Nederland is de douane een onderdeel van de belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waarom is de douane een onderdeel van de belasting??
Computoon
11 jaar geleden
Omdat de kerntaken van de Douane (in ieder geval een een deel ervan) belastingrerelateerd zijn. De Douane houdt controles op goederenbewegingen. Haar kerntaken zijn: a goederen 'stoppen' aan de grens
De Douane zorgt ervoor dat goederen die het land niet binnen mogen komen, aan de grens worden tegengehouden. Dit is de zogenoemde 'stopfunctie' van de Douane.
Bepaalde goederen mogen niet ongecontroleerd op de Nederlandse of Europese markt terechtkomen. Daarom neemt de Douane maatregelen, zoals het controleren van goederenstromen met behulp van scanapparatuur of detectiepoorten. De Douane let daarbij vooral op: verdovende middelen; wapens; dieren die lijden aan een besmettelijke ziekte, zoals varkenspest of mond- en klauwzeer; nagemaakte goederen b de juiste toepassing van wet- en regelgeving 'bewaken'
De Douane controleert de juiste toepassing van Europese en nationale douanewetgeving. Dit is de 'bewakingsfunctie' van de Douane.
De douanewetgeving kent een uitgebreid systeem van formaliteiten en verplichtingen voor de invoer van goederen uit landen buiten de Europese Unie, waarover nog geen invoerbelastingen zijn betaald. Toch kunnen deze goederen in Nederland worden vervoerd, bewerkt en opgeslagen. Hiervoor gelden regels, die er onder meer voor moeten zorgen dat de belasting wel wordt betaald. De Douane oefent deze bewakingsfunctie ook uit bij de uitvoer van goederen. Soms wordt belasting terugbetaald bij de uitvoer. Voorwaarde hierbij is dat de goederen Nederland hebben verlaten. Om te voorkomen dat iemand onterecht teruggaaf van belastingen krijgt, controleert de Douane of de goederen echt zijn uitgevoerd. c belastingen 'heffen en innen'
De Douane houdt zich bezig met het heffen en innen van belastingen. Dat is de 'heffings- en inningsfunctie' van de Douane. Het kan hierbij gaan om belastingen bij invoer, die gedeeltelijk in Europees verband worden vastgesteld. Daarnaast zorgt de Douane ook voor de heffing en inning van accijnzen en verbruiksbelastingen. Sinds 1 januari 2010 hoort het heffen van belasting op personenauto's en motorrijwielen (BPM) niet meer tot de taken van de Douane. De berekening hoeveel belasting moet worden betaald (heffing) en er vervolgens voor zorgen dat deze belasting ook echt wordt betaald (inning), is een taak van de Belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankje!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
enorm bedankt