Waar komt het gebruik van een ooievaar, in de tuin plaatsen, bij een geboorte vandaan?

Volgens mij bestaat dit nog niet zo heel lang, toen mijn kinderen geboren werden (ong 15 jaar terug) begon dat net.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Vroeger, nog voor het plaatsen van de symbolische ooievaar, gebruikte men een dorpsomroeper om de geboorte van een nieuw kind aan te kondigen. Pas vanaf omstreeks 1900 deed de ooievaar zijn intrede als de boodschapper van een geboorte. Deze traditie kwam uit Duitsland overwaaien toen koningin Juliana geboren werd.

Toegevoegd na 55 seconden:
Bestaat dus een tikkie langer. ;-)
Ken het zelf ook uit mijn jeugd en dat is ook wat langer geleden dan 15 jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar toch echt pas later, zo veel als dat het nu is, of heb ik jaren lang alle ooievaars over het hoofd (de kop) gezien?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken het zelf dus vanaf de jaren '60.
Ik heb zelf wel de indruk dat het er meer zijn tegenwoordig en ook de uitvoeringen soms wat groter dan vroeger, opvallender. Misschien dat dat ook uitmaakt?

Andere antwoorden (2)

Als de ooievaars terugkomen, is de winter afgelopen. Zij kondigen de lente en de komende zomer aan. Een periode waarin veel jong leven geboren wordt. Hierdoor is de ooievaar een symbool voor geboorte geworden.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar waarom plaatsen mensen een ooievaar in de tuin? dat is de vraag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedoel dus waarom zo'n geval in de tuin....:)
ooievaar of ander bord meestal met een naam erop
jc54
14 jaar geleden
Het symbool voor geboorte, zoals ik aangaf.
jc54
14 jaar geleden
Aan iedereen laten weten dat er een nieuwe wereldburger is geboren. Blijdschap die men met iedereen wil delen.
Trouwens op het balkon mag ook, bij gebrek aan tuin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja maar waar komt dat gebruik vandaan om zo'n ding in je tuin te plaatsen of op je balkon.
Is mijn vraag nou zo onduidelijk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik zo eens uit mijn raam kijk kan ik je vertellen dat het dan nu lente is. Die 15 ooievaars daar zijn overigens helemaal niet weggeweest in de winter en hebben rustig op een lataarnpaaltje gezeten de sneeuw zien smelten.
De bekendste smoes die kinderen ooit werd verteld heeft te maken met de ooievaar. Het "ooievaar als bezorger van baby's"-verhaal is waarschijnlijk tegen het einde van de 18e eeuw naar Nederland en België overgewaaid vanuit Duitsland. Na de geboorte van Prinses Juliana in 1909 sloeg de smoes pas echt aan. Op haar geboorteaankondiging stond namelijk een ooievaar afgebeeld. Tot op de dag van vandaag is de ooievaar nog steeds duidelijk het symbool voor nieuw leven. Menige geboorte-aankondiging wordt nog gesierd door een afbeelding van de ooievaar en ook na de geboorte is het niet ongebruikelijk dat de ooievaar in de tuin opduikt.