Waar biedt een bestuurders-aansprakelijkheidsverzekering bescherming bij?

Onze notaris raadt ons aan om de bestuursleden van onze stichting te verzekeren. Wat is daar het voordeel van? Beschermt zo'n verzekering ons ook tegen hoofdelijke aansprakelijkheid als onze stichting failliet zou gaan buiten onze schuld?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Jouw notaris raadt het wel aan, maar zegt niet wat het is...?

Googelen levert oa dit op:

Wat is een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering?

De verzekering voor bestuurdersaansprakelijkheid is een belangrijk af te sluiten verzekering voor bestuurders en commissarissen. Bestuurdersaansprakelijkheid is de persoonlijke aansprakelijkheid van bestuurders en commissarissen voor de gevolgen van slecht beleid of onbehoorlijk bestuur.

Wanneer u wordt aangesteld als bestuurder van bijvoorbeeld een vereniging staat u niet meteen stil bij mogelijke toekomstige aansprakelijkheidskwesties. Maar door recente wetswijzigingen en jurisprudentie is de kans steeds vaker aanwezig dat bestuurders persoonlijk aansprakelijk worden gesteld voor de financiële gevolgen van fouten gemaakt door het bestuur. Dit betekent ook dat het privévermogen van bestuurders kan worden aangesproken.

Wanneer er geschillen zijn ontstaan wordt de aansprakelijkheid van bestuurders beoordeeld waarbij de wettelijke regel dat iedere bestuurder zijn bestuurstaak behoorlijk moet kunnen uitoefenen centraal staat. Uitgangspunt van deze wet is dat een collectieve aansprakelijkheid van het bestuur, als onbehoorlijk besturen schade voor bijvoorbeeld de stichting veroorzaakt en de bestuurder daarover een ernstig verwijt kan worden gemaakt.

De bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering dekt tot maximaal het verzekerde bedrag de persoonlijke aansprakelijkheid van verzekeraars in de functie van bestuurder en/of commissaris. De verzekering zorgt ervoor dat het financiële risico voor bestuurders en commissarissen beperkt blijft en dat het privévermogen van bestuurders en commissarissen tegen fouten of vermeende fouten beschermd wordt. De aansprakelijkheidverzekering voor particulieren heeft geen dekking voor bestuurders en commissarissen.