Hoeveel bonussen hebben de SNS bestuurders ontvangen?

Samsom wil de uitbetaalde bonussen van de SNS bestuurders terug gaan halen, om hoeveel geld gaat het hier eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
veel te veel

Het beste antwoord

SNS Bank is een onderdeel van SNS Reaal. Volgens onderstaand artikel heeft de directie van SNS Reaal in de jaren 2008 t/m 2010 geen bonussen heeft gekregen.

Bedenk wel, dat het terugvorderen van eventuele bonussen wettelijk zeer lastig is. Als een bonus is toegekend volgens de intern geldende regels, dan is er wettelijk niets fout gegaan. Dat de "graaicultuur" die in menig bedrijf heerst ethisch verwerpelijk is ("goed of slecht resultaat maakt niet uit, er moet een hoge bonus gegeven worden, maakt niet uit wat dit voor gevolgen heeft voor het bedrijf") is wat anders.

Bedenk dat de nieuwe topman van SNS Reaal een salaris krijgt van euro 550.000.-. Ja, dat is hoger dan een ministerssalaris. Minister-president Rutte, geciteerd in De Telegraaf: ,,Ik kan proberen iemand te vinden die het wil doen voor een ton, maar het risico is dan echt te groot dat we dan niet de juiste persoon vinden.''
Tja, aan deze VVD-gedachte mogen wij als belastingbetaler allemaal een bijdrage leveren :-)

Het artikel:

"SNS Reaal top krijgt wederom geen bonus

Datum: 09-03-2011

SNS Reaal heeft in 2010 wederom geen bonussen uitgekeerd aan de directieleden. Dat blijkt uit het jaarverslag dat de bank en verzekeraar vandaag publiceerde.

Het is het derde opeenvolgende jaar dat SNS Reaal geen bonussen heeft uitgekeerd aan bestuurders Ronald Latenstein (CEO), Ference Lamp (CFO), Rien Hinssen (COO Bank), en Dick Okhuijsen (COO Verzekeraar) van de bank.

SNS Reaal bestuurdsleden
Uit het jaarverslag blijkt dat de vier bestuurders van SNS reaal in 2010 gezamelijk 2,5 miljoen euro aan salarissen en vergoedingen kregen, tegen 2,3 miljoen euro een jaar eerder.

Beloning Ronald Latenstein
Topman Ronald Latenstein van SNS Reaal ontving in totaal 702.000 euro aan beloningen.

Dick Okhuisen, COO SNS Reaal
COO Okhuijsen kreeg wel een vergoeding voor zijn tijdelijke verhuizing van Japan naar Nederland. Voor herinrichtingskosten en huisvesting ontving hij zo'n 65.000 euro.

Bonusbeleid
Na de tumult rondom de uitkering van hoge bonussen aan topbestuurders, paste SNS Reaal als een van de eerste financiële instellingen zijn bonusbeleid aan. Tevens ging het loon van CEO Ronald Latenstein ging naar beneden met 8,5 procent.

Rode cijfers SNS Reaal
De bank- verzekeraar boekte over 2010 rode cijfers als gevolg van een forse min bij vastgoeddivisie Property Finance. Hierdoor kwam het nettoverlies van SNS Reaal uit op 225 miljoen euro, tegen een winst van 17 miljoen euro in 2009."
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ze vanaf 2008 geen bonussen hebben gelkregen (maar staatssteun) lag natuurlijk voor de hand. Ik ben benieuwd naar de bonussen voor die periode. In ek geval bedankt voor de moeite.
Computoon
11 jaar geleden
Men onderscheid(de) verschillende soorten bonussen. Interessant om die financiële jaarverslagen (PDF's op internet) eens door te kijken. Volgens het jaarverslag-2007 (PDF op internet) was er voor dat jaar Eur 1.168.597 aan kortetermijnbonussen vastgesteld, verdeeld over 4 mensen (uitbetaling in 2008). In het jaarverslag van 2006:
Bezolding Raad van Bestuur 2006: winstdeling en bonussen 1.099.000.- (4 personen) met als noot bij de winstdeling/bonus van S. van Keulen: "Inclusief een contractueel afgesproken eenmalige bonus voor de realisatie van de bij de aanstelling afgesproken lange termijn doelstellingen over de periode 2003-2006. Dit is exclusief een vergoeding voor de verlenging van het contract tot 1 januari 2009 van € 225.000 die in 2007 is uitbetaald." In jaarverslag van 2005 is vermeld:
'Bezoldiging Raad van Bestuur 2005: winstdeling en bonussen 715.000.- (4 personen) (en ter vergelijk ook: En in 2004:
Bezoldiging Raad van Bestuur 2004: winstdeling en bonussen 607.000.- (4 personen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel