hoeveel vrije krijg je bij het overlijden van je schoonmoeder

Toegevoegd na 36 minuten:
vrije dagen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
79.5K
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik kreeg laatst 1 dag vrij, de dag van de begrafenis van mijn oom

Het beste antwoord

Er zijn daar gelukkig wel landelijke afspraken over gemaakt, deze staan in de WAZO (Wet Arbeid en ZOrg).

Overlijden
- echtgenoot/partner, bloed- of aanverwanten in de 1e graad* > vier dagen vanaf de dag van overlijden tot en met de dag van de begrafenis of crematie.
- bloed- of aanverwanten in de 2e graad* > twee dagen, de dag van overlijden en dag van de begrafenis of crematie
- bloed- of aanverwanten in de 3e* en 4e* graad > één dag voor het bijwonen van de begrafenis of crematie

(Schoon) ouders zijn 1ste graad, dus je hebt wettelijk recht op minimaal 4 dagen doorbetaald verlof.

Het kan zijn dat een voor jou geldend CAO betere afspraken heeftgemaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Daar zijn geen landelijke afspraken over die voor iedereen gelden, maar het is afhankelijk van de CAO waar je onder valt. Ik heb ooit ergens gewerkt waar je 3 dagen vrijaf kreeg, maar heb het toen (gelukkig) niet nodig gehad. Toen mijn vader overleed werkte ik inmiddels ergens anders en toen kreeg ik alleen de dag van de begrafenis vrijaf en de rest van de week is van mijn vakantie- en plusuren gegaan omdat dat zo was geregeld in de CAO. De eerste plek om te zoeken is dus daar en anders kun je het navragen bij je afdeling P&O/Personeelszaken.

Bij een sociale werkgever is het zo dat je op het moment zelf gewoon vrijaf krijgt zolang het nodig is. Als alles een beetje achter de rug is wordt even gekeken hoe het precies moet worden opgelost met de uren, want dat is het minst belangrijk om je nu mee bezig te moeten houden.