Een pro deo advocaat kan je altijd krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gratis kan dat heet pro-deo maar als kind kan dat niet omdat je ouders verantwoordelijk zijn voor je omdat je minderjarig bent dus het regelen dat en dan gaat het via hun
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kind is minderjarig en kan zelfstandig geen rechtshandelingen verrichten, dus kan hij/zij ook geen advocaat inhuren. Wel kan het kind als het al wat ouder is, zeg 16 of 17 het proberen maar de kans is heel groot dat hij te horen krijgt eerst de ouders of voogd in te schakelen. Wil het kind echt iets regelen zonder medeweten van ouders, dan zou hij/zij het beste de kindertelefoon kunnen bellen; daar wordt hij/zij in elk geval serieus genomen.

Toegevoegd na 8 minuten:
De vraag of het gratis kan is dus niet te beantwoorden: het kind komt niet eens de spreekkamer van de advocaat binnen vanwege de jeugdige leeftijd.....
Of iets pro deo kan hangt af van het inkomen van degene die juridische hulp zoekt. Kinderen hebben meestal geen enkel inkomen maar daarmee is niet gezegd dat die advocaat ingehuurd kan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kind kan niet zelf een advocaat inhuren, maar heeft wel het recht en de mogelijkheid om juridisch te worden geholpen.
Kinderen (van 12 jaar en ouder) die een strafbaar feit begaan hebben krijgen automatisch een advocaat toegewezen door de rechtbank. Als het kind vastzit heeft het kosteloos recht op bijstand van die advocaat.
Een kind (ook beneden de 12 jaar) heeft recht op bijstand van een advocaat als dat kind het wenst. De Kinder- en Jongerenrechtswinkel geeft gratis advies aan ieder
kind en iedere jongere tot 18 jaar. Want wanneer je jonger bent dan achttien jaar kun je zelf geen advocaat betalen en krijg je geen rechtsbijstand. Daarom bestaat de Kinderrechtswinkel.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoord, +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier heeft de vraagsteller echt iets aan, +.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed antwoord: plus!
je moet het zowiezo via je ouders regelen, als die een rechtsbijstandverzekering hebben is het meestal gratis , of een deel word vergoed