Waarom worden langs (provinciale) wegen vaak bomen geplant? Dit is toch levensgevaarlijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het een buitengewoon goeie vraag. Ben wel natuur liefhebber maar die bomen zijn echt een soort betonblokken.

Het beste antwoord

Bomen in de berm staan er niet alleen om mooi te wezen. Ze worden ook geplant om het landschap vorm te geven. Het verkeer te geleiden en te scheiden, hout te produceren, hinderlijke zonnestralen en sneeuw op te vangen en wind te breken.

al is er vorig jaar een onderzoek naar gedaan
dat deze effecten miniem zijn...
zie de Volkskrant van 29/05/2009
Effect van bomen langs de weg klein

ARNHEM - Arnhem Dennen vangen 16 procent stikstofoxiden op en loofbomen 12 procent. Dit is het resultaat van de meetproef Groen langs de A50.

De proef tussen mei en december 2008 moest antwoord geven op de vraag of groenstroken langs snelwegen effect hebben op de concentraties van fijnstof en stikstofoxiden.

Vegetatie lijkt niet geschikt om de luchtkwaliteit direct langs de weg te verbeteren. Het effect op fijnstof viel met de proef niet te meten.

Het onderzoek werd uitgevoerd door een consortium bestaande uit Wageningen Universiteit en Research, KEMA, Integralis PP en Stadsregio Arnhem Nijmegen.

maar ook:
Bomen houden met hun wortels aarde vast.
Bomen vangen met hun bladeren stof uit de lucht op.
Bomen bieden woonruimte aan verschillende dieren.
Bomen geven voedsel aan mens en dier.
Bomen breken met hun naalden of bladeren de kracht van de regen en wind.
Bomen dragen ook bij aan de bescherming van het grondwater. Bomen houden water vast en zuiveren dit water.
Bomen leveren hout.
Bomen kunnen gebruikt worden als grondstof voor bijvoorbeeld papier, medicijnen en weefsels.
Bomen maken het klimaat zachter.
Bomen zorgen voor schaduw en vochtige lucht.
Bomen kunnen geluidsoverlast verminderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Die bomen doen geen vlieg kwaad, het zijn altijd de mensen die er als gekken rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Door een rij bomen langs de snelweg te planten worden schadelijke stoffen enigzins gefiltert waardoor het gebied eromheen tot 10% minder last heeft van de uitstoot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen bomen geeft vaak aanleiding tot nog harder rijden omdat je nog meer overzicht hebt.
Tevens kleed het,het landschap een beetje aan.
De bomen herstellen weer een klein beetje evenwicht in de natuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de bomen zie je beter waar de weg langs gaat.
14 jaar geleden
Het zijn natuurlijke vangrails. Wat heb je liever, tegen een boom of in het water.
Je moet natuurlijk wel blijven autorijden en niet te hard rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn eerder natuurlijke betonblokken langs de weg. Laatst nog een collega zijn nichtje, stappen ,uit de bocht vliegen tegen een boom, auto in tweeën en morsdood. En bij gladheid heb je het echt totaal niet in de hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind ik dus ook, ik heb echt geen hekel aan bomen hoor, maar ik vind ze op die plaatsen levensgevaarlijk.