Komt smetvrees ook voor in derde wereldlanden ?

Zijn er mensen bv te vinden in krottenwijken die last hebben van smetvrees of is dit een typisch westerse aandoening ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt me het laatste. Als je met smetvrees in een krottenwijk zou wonen zou je het niet lang uithouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, als je de hele dag moet werken omdat je anders geen eten hebt heb je echt geen tijd om de hele dag schoon te maken. Smetvrees kan pas als je genoeg te eten hebt/geld hebt om te overleven.
Antoni
11 jaar geleden
Pelle, smetvrees betekent toch niet dat je de hele dag schoonmaakt? Smetvrees betekent angst voor vieze dingen. Een gevolg van smetvrees kan zijn, dat de betrokkene steeds alles wil schoonmaken, maar dat is alleen een gevolg van de angst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je dan ook hebt, je bent er de hele dag mee bezig in je hoofd en daar kun je niet bij werken. In derdewereldlanden ga je dan gewoon dood van de honger!

Antwoorden (3)

Er zijn in de krottenwijken ook mensen die een vrij extreme mate van kuiswoede hebben. Of dit bewust met smetvrees te maken heeft zal wellicht verschillen van geval tot geval verschillen, net zoals in het westen.

Er zijn in de krottenwijken alleszins ook mensen die bewust geen hand geven aan andere mensen uit angst om één of andere ziekte op te doen.

Er zijn in de krottenwijken ook mensen die 24/24u met neusbeschermers lopen uit angst om via de lucht besmet te worden.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden.

Dus ja, smetvrees komt ook voor in derde wereld landen.

Anyway, Have Fun Anyway!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
24/24u? =.) wel goede uitleg!! =D
smetvrees komt in alle lande voor en is van alle tijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De echte smetvrees is een dwangneurose, een obsessieve-compulsieve stoornis. De OCS of dwangneurose is een soort angststoornis gekenmerkt door dwangmatige handelingen en gedachten met meestal angst als onderliggende drijfveer.
Mensen die dat hebben kunnen eigenlijk niet normaal leven, omdat die stoornis hun hele doen en laten beheerst.

Wat wij hier vaak smetvrees noemen, en wat de meeste mensen hebben, is veel minder erge vorm.
Mensen die vanalles niet durven aanraken bijvoorbeeld.

Dat komt in derde wereldlanden allemaal veel minder voor. En overigens had ik daar mijn hele leven nog niet van gehoord. Ik had wel een vriedinnetje die geen lid mocht worden van de bibliotheek omdat dat vies was..........volgens haar moeder.
Pas de laatste jaren hoor en zie je het heel erg veel.

Het is dus voor een groot deel een welvaartsverschijnsel.

Het is nog niet precies bekend hoe dat allemaal werkt in onze hersenen.
Maar je begrijpt wel dat iemand die heel primitief leeft, zich niet kan veroorloven om overal bang voor te zijn.

En overigens: in veel krottenwijken leeft men best schoon. Met drie uur water per dag kan je heel veel doen.