verdient de overheid veel aan de verkoop van sigaretten en de extra zorg die rokers nodig zijn en zou het uit kunnen om sigaretten te verbieden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verbieden kan maar is niet erg geloofwaardig. Wiet roken gedogen en sigaretten verbieden..........
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met je eens Nelly!
En dan lijkt het me ook handig meteen alcohol te verbieden.... autorijden trouwens ook.

Antwoorden (4)

Veel is een relatief begrip, aan zorg wordt niks verdient, een overheid kan sigaretten verbieden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nederland verdient per jaar 2,5 tot 3 miljoen euro aan de verkoop van tabak/sigaretten.
Als ze de verkoop van sigaretten en tabak verbieden gaan ze dat per jaar verliezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lange tijd werd gedacht dat de balans negatief was t.t.z. dat de kost voor extra gezondheidszorg voor rokers groter was dan de opbrengst van tabaksverkoop (BTW en accijnzen). Echter sinds enige jaren is gebleken dat dit niet het geval is. Reden hiervoor is dat rokers veel vroeger sterven: de kost die gepaard gaat met het ouder worden (ouderenzorg en extra geneeskundige zorg) worden hierdoor uitgespaard. De balans blijkt dus toch positief te zijn voor de staatskas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat bedrag van 3 miljoen lijkt me vrij weinig als 10% van de 17.000.000 Nederlander rookt (en het is zeker meer) en maar één keer per week een pakje koopt zijn dat 88.400.000 pakjes per jaar. Alleen de btw erover is al ruim achttien miljoen en accijns tarief is meer dan de btw