Ik heb een uitvaartverzekering afgesloten en ben bezig met mijn wensen op te stellen. Moeten ze dit verplicht nakomen? En de nabestaanden?

Ik heb dus een uitvaartverzekering afgesloten met een vrij hoog bedrag. Dit omdat ik best specifieke wensen heb. Voor dat bedrag verzorgd de uitvaartverzekering de uitvaart, zodat de nabestaanden nergens over hoeven na te denken.
Maar nu vraag ik mij dus af, wat als mijn wensen toch meer zijn dan het bedrag, moet de uitvaartverzekering dit dan melden bij de nabestaanden zodat zij kunnen beslissen? Of voeren zij mijn wensen gewoon uit en sturen de rekening wel na zogezegd?

Bedankt.

Toegevoegd na 6 minuten:
En wat als ik aangeef dat ik gecremeerd wil worden, maar mijn nabestaanden willen per se een begrafenis, moet DELA dan mijn wensen nakomen, of mogen de nabestaanden alsnog beslissen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor zover ik weet hoeft de uitvaartverzekering niks, de familie geeft volgens mij altijd precies aan hoe zíj dat willen. Ze mogen dus, hoewel dat natuurlijk niet netjes is, volledig aan jouw wensen voorbij gaan. Wie gaat ze hier anders op aanspreken? Jij bent er niet meer.
Als je het alleen op een bepaalde manier wilt, en je bang bent dat anderen dit niet zullen honoreren, kun je misschien het beste iemand aanwijzen die dit voor je gaat regelen, dit ondertekenen en melden aan de familie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar ik heb mijn wensen doorgegeven aan de uitvaartverzekering, en de verzekering is er voor mij zodat de nabestaanden niks hoeven te doen (diensten met geld verzekering).
Dus mij lijkt het dan dus dat de uitvaartverzekering alles regelt zoals ik dat wil, en niet eerst gaat vragen aan de nabestaanden wat zij willen toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jouw wensen bij DELA duidelijk vastliggen,
en je betaalt daar ook voor in je termijnbedragen,
dan zullen zij zich daar aan houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als iemand overleden is, moet dit gemeld worden aan de begrafenisonderneming (24/7 kan je ze bellen) onmiddellijk wordt een afspraak gemaakt, er komt iemand langs en met deze mevrouw of meneer wordt alles besproken, punt na punt ("koffie met cake? nee, wijn en fris en koffie, en luxe broodjes met goed beleg"), wat voor kist, wat voor muziek, bandjes/cd´s, etc.
alles wordt besproken of je dit nou al op papier hebt gezet of niet, als je dit bij je papieren stopt (onder de b van begrafenis, bijvoorbeeld) zal degene die t.z.t. alles regelt het tegenkomen. zo niet, wordt alles naar idee van jouw (waarschijnlijk onbekende) wens worden gedaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ momopoyolo, mijn wensen liggen wel vast bij DELA (die kan ik ook steeds veranderen) maar daar betaal ik niet mijn premie naar. Ik betaal mijn premie naar het bedrag wat ik verzeker. @ jodokus52, de wensen die ik heb liggen bij DELA, zij kunnen daar dus bij. Alleen het punt is dus, mijn nabestaanden weten misschien niet alles dat ik heb ingevuld bij DELA..moet ik ze een print geven hiervan, ik neemt DELA dit mee naar het gesprek zodat zij aan kunnen geven dat dit mijn wensen zijn, zodat de nabestaanden het dan kunnen bespreken?
Het gaat trouwens over mijn eigen overlijden ;) Niet van een ander. Bedankt voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat had ik ook begrepen, maar omdat ik het voor anderen geregeld heb, weet ik dat en wat je allemaal kunt regelen/veranderen, als je dat zou willen.
graag gedaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ooit aan gedacht om met deze vragen bij DELA langs te gaan? :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee opzich niet, ik heb nu mijn antwoorden wel. Daarbij maken de antwoorden niets uit of ik nu wel of niet mezelf daar verzeker.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik heb altijd gezegd, als ik de pijp uit ga, wil ik GEEN koffie met cake. Ik wil snoep en frisdrank. Ik heb de dood altijd bespot, en dat wil ik ook doen als ik in mijn kist lig. En ik wil begraven worden, niet gecremeerd. Iedereen (Mijn man en mijn ouders, kinderen heb ik niet) zegt dat ze dat zullen regelen als ik dood ben...ik hoop het :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou @heervoldemort, ik heb altijd gezegd dat ik een "iers" feest wilde en geen "begrafenisdienst" dus niks koffie of fris, maar bier en wijn en heerlijk eten en goede muziek en dansen wie dat wil en praten wie dat wil: feest!! echter: crisis, geen geld, geen mogelijkheden: noppes... dan maar even wachten hè... met alles! :))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vandaar dat ik dus de aanvullende verzekering heb met de hoogst verzekerde bedrag aan bijv. catering.
Voor mijn afscheid ook bier en wijn en hapjes ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat begrijp ik wel @ytje, maar ook dat moet je toch kunnen betalen (premies), mijn verzekering is al een xx aantal jaar afbetaald en voorlopig kàn ik niet veranderen, no money! :)
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Lol Jodokus, was jij al van plan om binnenkort dood te gaan dan? Ik wacht nog ff als je het niet erg vind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-))

Antwoorden (4)

Als er meer kosten bij een uitvaart komen dan het verzekerde bedrag, dan wordt met de nabestaanden overlegd hoe te handelen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt.
ik heb na het overlijden van zowel mijn vader als mijn moeder alles geregeld. van beiden was bekend wat ze wilden.
maar het is aan de nabestaande om te beslissen wat er gebeurt.

ook qua kosten: het is altijd duurder dan eerder voor je (vaak lang daarvoor afgesloten) polis berekend is. dus bijbetalen is eigenlijk de norm.

het is wel afhankelijk wie het regelt natuurlijk. de een zal alles precies volgens wens doen, de ander zal meer de gemakkelijke weg volgen.

Toegevoegd na 1 minuut:
het is toch een kwestie van respect.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maakt het dan niet uit wat voor verzekering je hebt? Ik heb een diensten met geld verzekering, juist zodat de nabestaanden (bijna) niks hoeven te regelen. Je hebt verschillende soorten toch? Wat bedoel je met deze zin: ook qua kosten: het is altijd duurder dan eerder voor je (vaak lang daarvoor afgesloten) polis berekend is. dus bijbetalen is eigenlijk de norm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, het wordt bij DELA niet duurder.
Daar is bijbetalen niet de norm.
Daar zit een indexering in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat dachten wij ook, kwamen ze met extra premies (weet niet meer welke verzekering, dela zou kunnen, heb afasie, dus...), terwijl al jaren alles betaald was.
en nu nog wordt ik af en toe gebeld of ik wil bijverzekeren... extra bijbetalen voor bijvoorbeeld
* aantal volgauto´s
* bloemstukken
* een duurdere dan standaard kist
* natuurlijk voor de broodjes als je die wilt, ligt ook aan het tijdstip van de crematie natuurlijk en of mensen om hoek wonen of uren onderweg zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij DELA is het dus zo dat als je een standaard verzekering hebt, je inderdaad moet bijbetalen als je bijvoorbeeld meer kosten aan catering hebt, dan dat je verzekerd bent. Daarom heb ik ook de meest aanvullende verzekering, die heeft de hoogste bedragen aan bijvoorbeeld catering.
Je kunt het zien als een zorgverzekering.
Basis verzekering, aanvullend en extra aanvullend..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik kan het niet nu tevoorschijn halen, maar ik weet zeker dat mijn ouders geen standaard verzekering hadden. maar wat wel zo is, is dat zij deze verzekeringen heel lang geleden aangingen en dat er inmiddels wel het een en ander veranderd zal zijn. mijn opmerking hierboven over extra bijbetaling is algemeen genomen. wat ik toen bijbetalen moest, was in ieder geval de broodjes. aangezien veel mensen een eigen auto hebben, heeft men vaak slechts 1.volgauto tegenwoordig. vroeger was dat wel anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan kloppen dat het veranderd is, maar ik heb het daarom ook over nu.
Ik houd natuurlijk de veranderingen wel bij ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is ook heel belangrijk ! :)
Ik ben al mijn hele leven bij de DELA.
Daarom kost het mij bijna niks per kwartaal.
Dat is voor de standaardcrematie.
Soms bellen ze me op en vragen of ik wat extra wil en daarvoor wil bij verzekeren.
Ik wil dat niet, maar er is dus veel mogelijk.
Je kunt je wensen het beste met DELA bespreken.
Zij kijken dan of dat inderdaad in jouw pakket past.
En daar sluit je dan een contract voor af.
En natuurlijk moeten (en zullen) zij zich daar dan ook aan houden.

Het zou heel raar zijn als jouw nabestaanden niet tegemoet willen komen aan jouw wensen, terwijl je die heel goed hebt vastgelegd.
Dus nogmaals:
Jij spreekt nu precies met DELA af wat je wilt, wat de kosten zijn en hoe en of die gedekt zijn.
Dan informeer jij jouw familie dat je het zo geregeld hebt en dat het dus zo wordt uitgevoerd.
En als dat vastligt, dan kunnen zij niet iets anders met jouw lichaam gaan doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb mij dus verzekert bij DELA, het duurste pakket en daarbij mijn wensen aangegeven. Ik denk ook niet dat mijn nabestaanden dwars zullen liggen, maar aangezien ik dus een diensten en geld verzekering heb, waarbij DELA de uitvaart regelt ván het geld dat ik verzeker, lijkt het me raar dat de nabestaanden dan toch teveel grip op de uitvaart hebben.
Bedankt!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is er een verschil van het bedrag dat DELA gebruikt om de uitvaart te regelen, of ik over 2 jaar overlijdt of over 30 jaar?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uw uitvaart gegarandeerd geregeld
De waarde van het UitvaartPlan stijgt automatisch mee als de uitvaartkosten stijgen. De premie passen we hier jaarlijks op aan. Zo blijft u altijd voor het juiste bedrag verzekerd. We zorgen er wel voor dat de stijging van de premie zo laag mogelijk is. Dat kan, omdat we een coöperatieve onderneming zijn. Een coöperatie hoeft geen winst te maken. De winst die we maken krijgt u op deze manier terug.
http://www.dela.nl/verzekeringen/uitvaartverzekering
Alles wordt duurder in de loop der jaren,dus dit houdt in dat als je nu een begrafenis hebt voor 6000 euro,dit over 10 jaar niet meer hebt en je jezelf moet bijverzekeren als het verzekerde bedrag ook 6000 was.
Gemiddeld is de stijging 4,5 % per jaar.

Ik weet wel dat het behoorlijk prijzig is allemaal.

Als je zeker wilt zijn dat alles naar jou wens uitgevoerd wordt,neem ik aan dat je een Laatste wens boekje hebt ingevuld en ingeleverd bij de uitvaartonderneming.
Zij moeten dit dan ook uitvoeren,maar zijn de kosten op dat moment hoger dan het verzekerde bedrag,dan zullen de nabestaanden moeten bij betalen,willen de nabestaanden dit niet,dan wordt het één of ander helaas niet uitgevoerd.

Zorg er wel voor dat je de nabestaanden een kopie geeft van je laatste wens boekje zodat zij ook kunnen controleren dat jouw wensen uitgevoerd worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan.