Jahoor, geen enkel probleem, de techniek is aanwezig. Maar als er nu 100 man in een vliegtuig zitten zal daar misschien maximaal 20 van overblijven. Dus dan zal het vliegticket een stuk duurder worden.
Dus zo onrendabel als wat. Tevens zullen er dan ook nog eens 4 extra vliegtuigen ingezet moeten worden om de resterende passagiers, met dezelfde voorziening, te vervoeren. Waar laat je al die vliegtuigen? En dan nog eens afgezien van de vervuiling… en de klagende mensen die bij de vliegvelden wonen over al die extra vliegtuigen. Tevens moeten er dan extra gates en landingsbanen erbij komen voor al dat extra verkeer.

Dus nee, die komen er niet voorlopig ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, je hebt een wat andere invalshoek, maar zo kun je het ook bekijken inderdaad. Het kan, maar is dusdanig onpraktisch dat het niet zal gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies. Desnoods kan je elke passagier in een cocon verpakken met airbags en raketaandrijving etc. Dan houd je alleen nog maar 5 passagiers per 747 over bijvoorbeeld. Bijna alles kan, maar het is ondoenlijk en onwerkbaar.

Andere antwoorden (4)

Nee, hoe komen die dan het vliegtuig uit? En als er eentje voor de grap omhoog wil, en dan de deur open blijft staan, wordt de rest eruit gezogen... Nee hoor... Als ze de veiligheid verder konden verhogen dan deed men dat wel... Nu doen ze dat buiten het vliegtuig met naaktscans...

Maar dat wat jij wil uitvinden, komt er nooit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze de veiligheid verder konden verhogen dan deed men dat wel…" Onzin, het is te duur en te onpraktisch. Dat is de reden dat men het niet doet, niet omdat het niet kan. En ze stoelen gewoon simpelweg op het feit dat vliegen al 1 van de veiligste vervoersvormen is, dus is het onnodig dit, de veiligheid, verder te verhogen.
Nee, dat zou op onoverkomelijke technische bezwaren stuiten.

Een schietstoel is in bijvoorbeeld een gevechtsvliegtuig een mechanisme dat bedacht is om de kans te vergroten dat iemand levend uit een vliegtuig komt bij ernstige problemen, zou je gewoon met een parachute op je rug uit een dergelijk vliegtuig willen springen dan is de kans vrijwel 100% dat je te pletter slaat tegen het toestel, of er in ieder geval dusdanig hard tegen aankomt dat je geen prettige dag hebt verder.

Het doel van de schietstoel is dan ook om afstand te creëren tussen toestel en persoon, zodat deze veilig van een parachute gebruik kan maken, om dat te bewerkstelligen wordt er in feite een raket afgevuurd die aan de stoel is bevestigd, bij sommige gevechtsvliegtuigen wordt je door het glas van de cockpit heen gelanceerd (dat is niet altijd de bedoeling, maar komt wel voor).

Zou je bij een passagiersvliegtuig een schietstoel willen hebben dan is het ten eerste noodzakelijk om een opening (deur / luik) te hebben per gebruikte schietstoel die zeer snel open kan, het alternatief is namelijk dat je met je hoofd door de buitenkant van het toestel wordt geschoten.

Het ernstigste bezwaar zou (afgezien van de kosten) nog wel zijn dat als de nood aan de man is de passagiers een bovengemiddeld grote kans hebben om op elkaar te botsen met hun stoelen, wat het positieve effect tot (vrijwel) nul reduceert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beetje koud op 10 km hoogte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ALs je al een schietstoel gebruikt zul je ook speciale kleding aan moeten, een vlieghelm en zuurstof op hebben. Constant!