Bestaat er een sekte die met name gebaseerd is op carrièresucces?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vrijmetselarij ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm. De vrijmetselarij is volgens mij geen sekte, maar een broederschap. Het doel is niet zoveel mogelijk mensen aantrekken, er zijn veel eisen waaraan je moet voldoen om binnen te treden. Ook betwijfel ik of je er bakken geld voor moet betalen.

Het beste antwoord

Landmark word wel al sekte aangeduid.

"Landmark Education is een van oorsprong Amerikaans bedrijf dat groepstrainingen aanbiedt. Het hoofdkwartier is gevestigd te San Francisco in Californië. De trainingen hebben als doel persoonlijke groei en motivatie. Voor- en tegenstanders hebben hun eigen gepassioneerde meningen over de organisatie, de methoden en ideeën. De trainingen worden gegeven door intern geschoolde mensen die geen diploma's van erkende pyschotherapeutische, sociologische of andere relevante opleidingsinstituten hoeven te hebben.

Werkwijze

Het bedrijf werkt volgens het "Large Group Awareness Training"-concept, waarbij grote groepen mensen gedurende een groot aantal uren per dag in meerdaagse cursussen in intensief contact staan met hun trainer/coach en met elkaar. Hierbij wordt onder leiding van de trainer een positivistische levensbeschouwing overgedragen en wordt tevens gewerkt met individuele bekentenissen voor de groep. Het doel is de deelnemers in staat te stellen hun leven te verbeteren en te verrijken, zodat het in alle opzichten succesvoller wordt. Dit geldt voor zowel het werkzame leven als het privéleven.
Voor de cursussen wordt gebruikgemaakt van mond-tot-mondreclame: deelnemers worden aangespoord om vrienden, bekenden en collega's mee te nemen. Aangezien de deelnemers gestimuleerd worden vervolgcursussen te doen waarbij een hecht groepsgevoel wordt gecreëerd, heeft de organisatie volgens sommigen sekte-achtige trekjes. In bepaalde landen wordt het bedrijf door de overheid dan ook geclassificeerd als sekte, in andere landen als godsdienst. In Nederland heeft de rechter uitgesproken dat de benaming sekte te ver voert en de organisatie enkel sekte-achtige componenten bevat."

verder

http://nl.wikipedia.org/wiki/Landmark_Education

de laatste zin conflicteert dus met de naam sekte. maar sekte is een arbitrair begrip tegenwoordig.

sekte betekent eigen: elke kerkelijke stroming die van de rooms katholieke kerk is afgescheiden. strikt genomen is de gereformeerde kerk dus een sekte.

alleen heeft het woord sekte aan betekenis inflatie geleden. men duid nu ook vaak sektes als isolatie van familie is geboden is zo ook een niet te bediscussieerden waarheid die vaak vrij ver van de "algemene opinie" ligt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Interessant, ik heb het opgezocht en op youtube zijn er veel mensen die over hun ervaringen vertellen (wel veel tegenstrijdige visies).

Andere antwoorden (2)

Het dichts daar in de buurt, de meest 'aardse' sect ('wordt je eigen God" komt denkt ik Scientology.
J mot dan echter wel hun waanzinnige Alien-verhaal erbij voor lief nemen, en het kost je klauwen vol geld (dus een succesvolle carriere is eigenlijk al bijna een vóórwaarde om mee te kunnen doen), maar 'een succesvolle carrier' is wel wat de meest leden met elkaar gemeen hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien is de VVD een goede 2e. +
De Illuminatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mag ik vragen wat de basisprincipes zijn van de Illuminatie? Ik heb gehoord dat zij slechts 'anti-religieuze doelstellingen' voor ogen hebben en daarom seksualiteit stimuleren in de maarschappij.