Mag je binnen de bebouwde kom hanen houden?

Mijn buurman heeft een haan hierdoor is het elke dag hier vroeg dag voor ons

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7K

Antwoorden (3)

Zo specifiek is het wetboek niet ; hooguit zou er een plaatselijke politieverordening kunnen zijn, maar ook dat lijkt me sterk.

Het kan echter veel makkelijker : je mag geen overlast veroorzaken, of dat nu is met je auto, door 's morgens on vijf uur te gaan grasmaaien, of een haan die kraait. Voor de wet is een haan gewoon een ding (goederen), en je mag ook geen dingen lawaai laten maken en daarmee overlast veroorzaken.

Langs die weg zou je dus moeten proberen af te dwingen dat de haan weg moet, als je het met de buurman zelf niet in der minne kunt schikken. Ik geef je echter niet heel veel kans. Hanen houden in de bebouwde kom is asociaal en kortzichtig, maar helaas niet officieel verboden.

Om zijn kippen te laten leggen, heeft hij geen haan nodig.
Aan de andere kant, net als met andere geluiden van buiten, wen je ook wel aan hanengekraai. Zelf zorgen voor betere isolatie houdt overigens ook een hoop herrie tegen.

Toegevoegd na 1 minuut:
(Zin weggevallen na de derde alinea; daar moet nog staan : De vraag is dus of je echt concreet ernstige overlast kunt hardmaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt eraan of er iets geregeld is op dat gebied in de APV (Algemene Plaatselijke Verordening) van uw gemeente. Vraag dit dus na bij uw gemeente of kijk op de website van uw gemeente.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is het inderdaad niet verboden hanen te houden binnen de bebouwde kom. Bij ons achter in het park (nog geen 20 meter van mijn huis) worden ook kippen (5) en hanen (13!) gehouden. Hoewel ik hier persoonlijk geen last van heb, kan ik begrijpen waarom anderen dat wel hebben. Ik zou eerder zeggen dat mensen uit fatsoen geen hanen zouden moeten houden in de bebouwde kom in verband met de overlast, maar voor zover ik weet is er geen wet die het verbiedt.