Ik heb een IQ test van q-masters gemaakt en kreeg een IQ van 141 aangewezen. Is dit betrouwbaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Nee dit is alles behalve betrouwbaar. Het is een gratis niet door de COTAN beoordeelde test, wil je een goede test en weten of deze betrouwbaar is raadpleeg dan de COTAN.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vermoed dat het onbetrouwbaar is. IQ's zijn normaal verdeeld met een gemiddelde van 100 en een standaarddeviatie van 10. Je zit dus meer dan 4 standaarddeviaties boven het gemiddelde. De kans dat dat klopt is 0.000893 %. Dat betekent dat er in Nederland naar verwachting 151 mensen rondlopen met een IQ van 141 of hoger. Als je zo'n hoog IQ hebt zou je dat waarschijnlijk wel eerder gemerkt hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal zit de SD op 15, ==> dus statistisch gezien +/- 0,3% van de mensen heeft 141 of hoger. (is nog niet veel)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk... Ter vergelijking heb ik die test ook even gemaakt. Hij was erg gemakkelijk. Redeneren vergde zelden meer dan 1 denkstap en in de cijferreeksen was er nooit sprake van een afgeleide boven de eerste orde. Volgens deze site heb ik een IQ van 155, dat is compleet absurd. Ik weet mijn IQ en de site zit er ernstig naast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@viridiflavus: nog eens nagedacht over dat kleine dorp van je. Het is volgens mij een drogreden. Het lijkt heel onaannemelijk dat in een klein dorp een stuk of 10 genieën rondlopen. Is het niet zo dat je hier mee moet nemen dat in kleine dorpjes sowieso mensen met een lager IQ wonen. Met andere woorden, dat de genieën niet evenredig verdeeld zijn over het land. Disclaimer: ik zeg hier niet dat 'iedereen die in een dorp woont dom is', maar ik zeg dat ik vermoed dat in de populatie van bovengemiddeld intelligente mensen dorpelingen statistisch ondervertegenwoordigd zijn.
Nee, geen enkele IQ-test die je gratis kunt maken op Internet is betrouwbaar, ze geven zelfs geen indicatie.
Je moet het wel HEEL bont maken om op dergelijke testjes LAGER te scoren dan 120 (ik heb voor de grap wel eens alle opgaven fout gemaakt en scoorde NOG 116. Het is dus maar de vraag of er uberhaupt naar de antwoorden gekeken wordt.....)

Degelijke testjes zijn bedoeld om je een dikke veer in de reet te steken over hoe geweldig intelligent je wel niet bent, en je over te halen een - dure- echte test te doen of een - duur- certificaat met 'bewijs' te bestellen.

Als je daar in trapt, weet je zeker dat je IQ enkele tientallen punten onder de 100 moet liggen..........

De enige betrouwbare IQ-test is die die je aflegt bij een psycholoog, en de officiele Mensa-test (al is die laatste wel pittiger dan de doorsnee-IQ-test omdat die alleen ruimtelijk inzicht en rekenkundig inzicht meet, en alle taalkundige (niet internationale) aspecten laat liggen.)
De rest is alleen maar speelgoed. Leuk speelgoed, maar desalniettemin speelgoed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarbij, een iq test is altijd een momentopname en dus niet een vastliggend feitelijk iets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, maar als je eens in de zoveel jaar een officiële, goede IQ-test zou maken, zou daar geen 20 of 25 punten verschil in zitten. Hooguit tussen de 5 en de 10.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dat zo Indoow? Heb je daar een wetenschappelijke bron voor? Ik hoor het graag. Volgens mij is het onzin, de validiteit van IQ-testen staat volgens mij al decennia ter discussie. Ik heb zelf even gezocht, maar geen onderzoek kunnen vinden waar men aantoont dat het IQ met 95% zekerheid vastgesteld kan worden. Ik ben ook erg benieuwd hoe met zoiets zou onderzoeken. Misschien met crossvaliditeitsonderzoek over testitems? Maar dan is het nog steeds moeilijk om een uitspraak te doen over de constructvaliditeit.