Waarom bestaan er landen?

Is het hele begrip land niet een beetje achterhaalt. We zijn tegenwoordig één wereld. We hebben vaak problemen die niet stoppen bij de grens. Daarnaast wie bepaalt wat een land is? Is het niet een idee om het hele idee van aparte landen afschaffen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Misschien op de lange termijn, maar dat is op dit moment geen goed idee. Binnen een staat hebben mensen vaak gemeenschappelijke normen en waarden die door de betreffende regering en volksvertegenwoordiging vertegenwoordigd moeten worden. Dat kan niet op mondiaal niveau. De wereld is veel te groot om iedereen naar behoren te vertegenwoordigen. Bestuur moet op verschillende niveaus mogelijk zijn.

Een staat is een afgebakend gebied met een regering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dit is geen goed idee.

Landen zijn - in veel gevallen - verbonden met groepen mensen die het gevoel hebben tot een volk te horen. Kijk naar Nederlanders. We voelen ons duidelijk anders dan Duitsers of Belgen.

Door een eigen land te hebben, heb je het recht op zelfbestuur en kan je besluiten wat belangrijk is voor je eigen groep. Dus kan je besluiten dat je 100 op de snelweg prima vindt. Of dat 200 opde snelweg moet kunnen.

In gebieden waar landsgrenzen niet gelijk lopen met bevolkings grenzen zie je vaak ook politieke instabiliteit ontstaan. Denk aan Israel, Kenya, Joegoslavie.

Voor wereldwijde problemen zijn er wereldwijde overlegstructuren. En dat is prima. Maar voor locale zaken meot je lokale politiek & budgetten hebben. Daarom hebben de meeste landen ook sub-regios met eigen bestuur & financien in de vorm van steden, gemeentes, provincies en staten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha, het hele idee van landen afschaffen. Makkelijker gezegd dat gedaan. Hoe gaan we dan heten, of heten alle landen samen gewoon 'de wereld'? Welke taal gaan we dan spreken? Hoe ga je dit samenvoegen? Welke muntsoort gaan we gebruiken? Wie regeert er dan?

Enfin.

Een heel, heel slecht idee om dit af te schaffen en tevens onmogelijk haalbaar. De hele charme van deze wereld is JUIST dat er zoveel landen zijn waar alles verschilt, waar verschillende talen en dialecten gesproken worden, dat je lekker op vakantie kan naar het BUITENland.

Inderdaad, er zijn mondiale problemen. Een nauwe samenwerking is hiervoor de oplossing. Denk je dat al deze problemen opgelost zijn, of makkelijker op te lossen zijn als we de ieder land in de wereld hetzelfde noemen? Ik denk van niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Landen hebben we omdat mensen macht willen hebben. Hoe meer land je vroeger had hoe meer macht/geld/inwoners je had. Door er een stukje bij te claimen kreeg je meer macht en geld. Hier zijn landen oorspronkelijk door gevormd.

Tegenwoordig is een land een bestuurlijke entiteit. Waar leg je snelwegen neer, waar mag je een weg neer leggen. Dit kun je naar een soort wereld regering (VN-achtig?) tillen. Maar daarmee sta je te ver af van de problemen in kleine gebieden. Een land is het stuk land dat een regering/dictator bestuurd.

Zonder bestuur vervallen we in anarchie waar het recht van de sterkste weer wint en dat is iets wat wij als maatschappij niet willen. Dus is er een vorm van bestuur nodig. Landen zoals ze momenteel bestaan voldoen aan deze eis, dus waarom wijzigen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaan landen vanuit de ontstaansgeschiedenis.
Dit heeft veel te maken met de behoefte aan macht van een persoon of volk om welke reden dan ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, laten we lekker gezellig samen met de Chinezen, de Saudie-Arabiers en de Noord-Koreanen een staat oprichten. Moeten we wel een ietsje pietsje inleveren op democratie, mensenrechten, welvaart, vrijheid enz., maar tja, landen zijn nu eenmaal ouderwets en laten we niet zo arrogant zijn om te beweren dat Westerse democratie superieur is aan islamisme, communisme, enz. Dat zijn vooroordelen. Overigens, kunnen we die niet strafbaar stellen?