Zou je mensen kunnen stimuleren om zich aan "de" regels te houden door ze te belonen als ze dat doen?

Naast straf/boete voor het overtreden van die regels?

Toegevoegd na 1 dag:
Bij afsluiten:
Het hoeft niet per se te gaan om een structureel systeem van beloning, maar af en toe een duim omhoog van een politieagent in de auto naast je, dat zou toch leuk zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Belonen werkt veel beter, maar straffen is de trend... Is een slechte ontwikkeling in de maatschappij...

Zo zijn er bosjes GV-gebruikers die echt geloven dat een therapeutische tik van een kind van 15 maanden het beste is wat je kunt doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Nee, want het houden aan de wetten hoort iets vanzelfsprekend te zijn niet iets speciaals wat beloont zou moeten worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker werkt dat! En ook heel goed. Het gaat dan om maatregelen van openbare orde bijvoorbeeld. Ik ben het ook eens met dat niet alles 'beloond' moet worden, dat werkt niet. Er moet ook discipline aangeleerd worden.
Maar mooi voorbeeld: bij langdurige wegwerkzaamheden aan de waalbrug bij Nijmegen worden auto's / mensen beloond met 4 euro per keer dat zij NIET deze Waalbrug gebruiken op een werkdag en dat is een SUCCES.
Belonen vraagt wel een Big Brother situatie wil je misbruik voorkomen.
Maar wat ik erg negatief vind is dat de overheid bijv verkeersboetes gebruikt om de staatskas te spekken: een agent MOET per werkdag een aantal boetes geven. Is schandalig.
Ik vind een 'beloningssysteem' indien haalbaar een goede optie te overwegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, moet je eens kijken wat een kosten dit met zich meebrengt. Het is ook nooit te controleren of mensen zich werkelijk aan de regels hebben gehouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
los van de vraag of hier gelden voor beschikbaar zijn, is het antwoord ja.
belonen werkt.
het is een van de leerpricipes, en heet positieve bekrachtiging.

Toegevoegd na 42 seconden:
ehm, principes dus, sorry.
Rieneke1
14 jaar geleden
Werken doet het zeker, want mensen zij nu eenmaal zo geprogrammeerd dat ze het gewenste gedrag vertonen bij een beloning en juist niet bij een straf. Overigens is niet zozeer de zwaarte van de straf van belang, maar de pakkans. Als er achter ieder stoplicht een agent zou staan, reken dan maar dat mensen zich veel eerder aan de regels houden.

Bij beloningen werkt het overigens net zo. Het probleem is dat een dergelijk systeem veel te duur is en niet te controleren. Dan zou ik iedere keer dat ik netjes voor een rood stoplicht heb gewacht geld moeten krijgen, wordt heel erg duur. Bij alles wat ik goed doe moet dit gecontroleerd worden, dit kost een berg aan beloningen en arbeidskrachten om dit te controleren.

Je zou het niet krijgen van een boete kunnen zien als beloning. Het is ook de bedoeling dat mensen als ze volwassen zijn bepaalde dingen niet doen of laten omdat ze anders gestraft worden, maar omdat ze vanuit zichzelf vinden dat het zo niet hoort. Kinderen reageren nog heel erg op beloningen en sancties, maar als ze groter worden niet meer omdat een ander ze op gedrag kan betrappen, maar omdat ze dit vanuit zichzelf wel of niet kunnen rechtvaardigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan. Belonen werkt zelfs beter dan straffen.
14 jaar geleden
(Hier voetbalregels als voorbeeld genomen.)

Als het hele stadion ieder een euro inleverd en dat geld wordt na afloop uitverdeeld onder de voetballers die eerlijk gespeeld hebben, dan werkt het wel. Maar dat geld na afloop weer terug uitverdelen naar de brave toeschouwers is weinig zinvol. Waarschijnlijk krijg je gewoon je eigen euro weer terug, met als je geluk hebt een of twee centen meer. Maar dat 'geluk' komt dan wel van de hooligans die bij de wedstrijd waren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Belonen werkt beter dan bestraffen, dat is bekend. Alleen is het erg moeilijk in het wettelijke systeem zoiets in te voeren. Je zult aanlopen tegen allerlei bezwaren en ongewenste consequenties wanneer je bijvoorbeeld iedereen die 10 jaar niet een verkeersboete heeft gehad een bedrag van 500 Euro zal ontvangen van de staat. Bezwaren zijn bijvoorbeeld: Hoe te financieren? Niet iedereen is even vaak op de weg. En is een boete niet voldoende straf, nu je ook nog eens die 500 euro mis gaat lopen? Hier zal waarschijnlijk onvoldoende draagvlak voor zijn, ook omdat straffen veel eenvoudiger te hanteren is. Maar ja, het kan wel als we dat zouden willen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik probeer het me voor te stellen maar: Nee
Het wordt veel te moeilijk en ongecontroleerd.

Ik ga er vanuit dat je bedoelt dat er dan mensen rondlopen die gaan kijken wie het goed doen en die krijgen dan een beloning.
Ten eerste, wie zijn dan deze mensen? Politie? Dat wordt moeilijk, want die hebben ook andere dingen aan hun hoofd, namelijk mensen bekeuren (dit is belangrijker). Als je dan andere mensen hiervoor wil inhuren is dat lastig, want het is duurder en werkkracht verspilling, want deze mensen kunnen namelijk ook gaan controleren op wat niet mag, net als de politie, zodat er geen ongelukken ontstaan.

Ten tweede, áls je dan mensen laat kijken naar het gedrag van mensen, krijg je oneerlijkheid. Want die mensen zien de één wel en de ander niet. Dan krijg je zo'n verhaal dat je ook wel eens op de basisschool tegenkwam: Het ene kind werd wel beloond door de juf omdat het iets goeds had gedaan, maar een ander kind kreeg die beloning niet: Die juf had het eenvoudig weg niet gezien. Mensen=mensen.

Aan de andere kant snap ik wel wat je bedoelt. Mensen belonen helpt en stimuleert, net als bij honden of gewoon bij mensen en kleine kinderen, maar met regels is dit ongecontroleerd, want er zijn zoveel regels en zoveel mensen. Het beste is je aan de regels houden. Ik snap dat het frusterend is wanneer je altijd braaf bent qua regels en nooit een beloning krijgt, maar op een dag zul je wel een vorm van beloning krijgen: een goed gevoel en op den duur ook wel erkenning van mensen in je omgeving, die vinden dat je altijd zo keurig bent, of zoiets.