hoe zou het komen dat we of (ik) vaak geneigd ben om dingen te doen waarvan ik weet dat ik er weer spijt van krijg

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat wat je eigenlijk niet wil, toch zo leuk en spannend is en voor het moment vaak aangenaam.

De wil om nee te zeggen is dan op dat moment ondergeschikt aan je gevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Vervulling komt nu, spijt komt later. Dat geeft wel eens een vertekend beeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zit in onze natuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je niet volmaakt bent net zoals de rest van de mensheid. Het trekt aan, je weet dat het niet goed is en dat je spijt gaat krijgen, en toch is de drang het wel te doen sterker. Zo zitten mensen nou eenmaal in elkaar. Waren we maar zo verstandig om die dingen dan niet te doen. Het heeft ook te maken met wilskracht. Net als je stopt met roken. Je weet dat als je een sigaretje opsteekt je weer verkocht bent! Hoeveel mensen geven er dan toch weer aan toe? Ze geven toe aan hun verlangen. Als je iets ECHT niet wil, dan kun je het voor elkaar krijgen het NIET te doen! Maar dat kost ongelooflijk veel moeite en een ijzersterke wilskracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je nog geen eigen grenzen hebt ontwikkeld ,het is mooi dat je er van bewust bent .NU alleen nog NEE zeggen tegen jezelf dan heb je er ook geen spijt meer van. Maar blijven oefenen !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het verlangen is zo groot. Je waarschuwing signalen worden uitgeschakeld.
En dan, berouw komt na de zonde..!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige dat ik dan kan zeggen is dat je er niet zo veel spijt van hebt...

Je zegt wel dat je spijt hebt, maar dat is dan helemaal niet zo... Ik zeg je als je ergens werkelijk spijt van hebt, dan laat je het tot het einde van je leven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gevoel wint het vaak van het verstand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak is dit een middel tegen verveling of behoefte aan avontuur.
Het kan ook zijn dat de aktie (het ding dat je doet) zo leuk of prettig is, dat je dit vindt opwegen tegen de spijt achteraf....
Bijvoorbeeld een avondje flink drinken, je weet dat je er spijt van krijgt, omdat je de volgende dag een knappende kater zult hebben, maar op het moment zelf is het zo gezellig en leuk dat je nog niet naar huis gaat, en nog maar een wijntje besteld...

Overigens zou ik, als je vaak spijt hebt van je akties toch eens proberen om jezelf wat beter in de hand te houden, zelfbeheersing is uiteindelijk vaak beter....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ligt aan welke dingen. bijvoorbeeld:
-een glas wijn is wat anders dan de hele fles terwijl je je voornam het bij een te houden..
-toch langer achter de pc zitten dan je bedoeling was
-een relatie in stand houden die eigenlijk al op z'n kont ligt
-uitgaan en het te laat maken
-een huisdier nemen terwijl je onvoldoende tijd hebt ervoor te zorgen
tja, over wat voor dingen voel je spijt? misschien valt het wel reuze mee en kun je milder zijn t.o. jezelf
en eerder de mogelijke consequenties van je handelen bedenken.