Waarom geen rioolwater op straat na heftige regenbui?

In Apeldoorn is een gemengd rioleringsstelsel en daar was op 3 juli 2009 101 mm regen gevallen na een wolkbreuk.
Hoe kan het dat er veel water op straat stond, maar dat er geen rioolwater op straat terecht is gekomen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat kan komen doordat er zeer waarschijnlijk keerkleppen in het rioolsysteem zijn geïnstalleerd. Dat zijn kleppen die alleen een waterstroom in één richting toestaan. Het rioolsysteem was blijkbaar al vol en de druk drukt de keerkleppen dicht.

Daardoor kan het regenwater niet het riool in: water in de straten. Het systeem zal het water (en afval) dat in het riool zit eerst afvoeren voordat het weer regenwater opneemt.

Het riool heeft vast ergens een overloop, maar waarschijnlijk op een plek waar dit niet veel kwaad kan, in ieder geval niet zomaar de straat op.