Handtekening met initialen roepnaam of doopnaam/namen?

Vanaf de 1e handtekening die ik schreef, gebruik ik de letter van mijn roepnaam.Nu was ik laatst bij de bank en moest iets ondertekenen,en deed het zoals altijd met mijn roepnaam.Deze werdt niet geaccepteerd want het schijnt dat de bank alleen handtekeningen accepteerd met je doopnaam/namen.Dit heb ik nog nooit meegemaakt,op mijn bankpas staat ook mijn roepnaam en keek hier wel van op.Heeft iemand dit ook meegemaakt?En wat zijn de regels tot het plaatsen van een handtekening?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.9K

Het beste antwoord

Nooit meegemaakt. Wikipedia zegt het volgende;

Een handtekening (ook: ondertekening, autogram, signatuur of informeel poot, krabbel) is de met de hand geschreven naam die iemand plaatst onderaan een brief of document.

De handtekening geeft aan dat men de inhoud van de tekst kent. Dit is vooral van belang bij documenten die niet met de hand geschreven zijn, zoals overschrijvingen en contracten. Met het zetten van de handtekening zegt men als het ware: "Hier ben ik het mee eens".

Volgens mij is het de bedoeling je hadtekening hetzelfde te houden zodat min of meer aan te tonen is dat jij ook die gene bent die de handtekeing gezet heeft.
Wanneer je ineens een andere gebruikt zou dit dus niet meer het geval zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Je mag een handtekening maken zoals je wilt. Hierin hoeven niet perse je doopnamen te staan.
Voor- en achternaam kan al voldoende zijn zonder een krabbel. Of dit veilig is, is een ander verhaal.

Je handtekening moet bij deze bank echter wel gelijk zijn als het moment waarop je je rekening hebt geopend of officieel hebt aangepast. Een reden om je handtekening aan te passen, kan zijn als je getrouwd of gescheiden bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik teken altijd met de letter N..mijn roepnaam,op alle papieren van verzekeringen,bankpas enzovoort staat dat.Dus de bank kent deze ook,maar ik moest met de letter P...mijn doopnaam tekenen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof dat dit klinkklare onzin is hoor... Echt nog nooit van gehoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Muts52: Vreemde zaken eigenlijk, had je toevallig om een reden gevraagd waarom je je handtekening moet aanpassen? Wat staat er op je bankpasje qua handtekening?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daar staat ook de letter N op...Dat meisje zei:op bankdocumenten moet je ondertekenen met je doopnaam...ik vondt het ook pure onzin..ik haalde mijn nieuwe bankpas op...zet mijn roepnaam op het pasje,dus de letter N....teken het briefje voor ontvangst...ook met de letter N,en dat werdt niet geaccepteerd...daar moest dan de doopnaamletters op....vreemd toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had gezegd: "okay is goed, dan wil ik bij deze mijn rekening opzeggen."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja...maar das ook weer een gedoe,dan kun je alle instanties je andere bank en rekeningnummer doorgeven..dan maar opnieuw tekenen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou er dan echt een chef bijhalen, want ik kan me niet voorstellen dat zoiets kan/mag worden gedaan. Wat als je niet bent gedoopt en die namen niet voor doopnamen staan?
Ik denk dat deze medewerkster het verkeerd heeft begrepen. Daarnaast heb jij nu een nieuwe pinpas met een verkeerde handtekening, in het buitenland kun je daar problemen mee krijgen als je betaald.
Dit is nieuw voor mij.
Mijn handtekening bestaat eigenlijk maar uit drie, onleesbare letters. De twee initialen uit mijn doopnaam en de eerste letter van mijn achternaam.
Zo lang alle handtekeningen die ik zet maar gelijk zijn aan die ene die ze ooit bij de bank hebben opgeslagen, heb ik nergens problemen mee.

Toegevoegd na 5 minuten:
Heb even online gezocht, kom alleen regels voor electronische handtekeningen tegen, niet voor schriftelijke.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
't Is ook nieuw voor mij. Een handtekening is een 'zelfverzonnen' handtekening. Meestal met voor(naam)letter(s), achter- en eventueel meisjesnaam. Hoe je dit invult is aan jou zelf en heeft de bank dan ook niks mee te maken. Zou wel een stagere zijn die je heeft geholpen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat denk ik ook...maar ik verbaas mij er over..en dat meisje hield stellig voor,dat dat de regels zijn...nou..t"zal wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je gevraag of ze dat even voor je op wilde zoeken zodat je het nog nalezen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nog = kon
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee,heb ik niet gedaan.ik dacht..och kind,dan zet ik de P er toch neer...zij ook weer blij hahaha
nee dit heb ik ook nog nooit meegemaakt.
mijn man heeft alleen maar een paar krassen eigenlijk die je niet echt letters kan noemen.
als het maar ongeveer elke keer hetzelfde is
14 jaar geleden
Een handtekening bestaat in feite voor één doel: zodat jij *zelf* later kunt bevestigen dat jij hem hebt gezet.

Om disputen daarover te voorkomen, registreert bijvoorbeeld een bank je handtekening. Daarmee is het voor de bank gemakkelijker om aan te tonen dat jij hem echt hebt gezet als jij dat in twijfel trekt, en voorkomen ze dat ze voor heel veel geld de boot in gaan als iemand anders zich voor jou uitgeeft. (Al is een identiteitsbewijs of de combinatie pas/pincode daar eigenlijk voor bedoeld.)

Het meisje had ongelijk. Een bank heeft helemaal het recht niet om aan jou te dicteren welke letters er wel of niet in je handtekening staan. Als je maar wel telkens dezelfde gebruikt tot de volgende keer dat ze hem registreren. Dan hoeft het verder niet eens herkenbaar te zijn als letters.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, heb ik ook nooit meegemaakt!
Wel gebruik ik zelf de eerste letter van mijn doopnamen voor mijn achternamen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je zeker dat je niet in Bananasplit zat ofzo? Wat een onzin.
Mijn handtekening is een totaal onleesbare krabbel, waar geen letter in te bespeuren is. En zo ken ik vele mensen die niet echt een letter, of naam neerzetten. Nooit een probleem.
Het kan een probleem zijn als je je handtekening helemaal veranderd en het niet meer overeen komt met een eerder getekend document waar het dan mee vergeleken word. Daar doen ze nog wel eens lastig over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dat ergens op slaat mag ik mijn handtekening toch ook wel drastisch aanpassen, de mijne bestaat ook al zeker 40 jaar uit wat onleesbare strepen waar je met moeite nog een eerste en laatste letter kunt ontwaren.
Daar heeft al die jaren nog nooit iemand moeilijk over gedaan; misschien moet je de jouwe wat karakteristieker maken zodat hij voor een ander moeilijker is te imiteren, wat wilde halen erin die naar jouw hand staan.