Hoeveel steden zijn nu kapot door de oorlog in Syrië?

Er zijn veel steden kapot in syrië maar zijn dan alle steden kapot of gaan ze stuk voor stuk kapot.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Meestal gaan ze stuk voor stuk kapot, om jouw woorden te gebruiken.
Steden zijn namelijk enorm belangrijk. Er liggen vliegvelden, er gaan grote wegen naar toe, er zijn winkels, er is waterleiding, riool, er zijn gebouwen waar je achter kan schuilen en er zijn burgers, waar beide partijen zich achter kunnen verschuilen.
Maar als de strijd zich een langere tijd in een stad afspeelt, gaan de burgers vluchten, de wegen en bruggen kapot, en ga zo maar door.
Op den duur zal zo'n stad dus de voordelen die hij had verliezen. Bovendien is een stad op een gegeven moment in handen van één van de twee partijen.
Hoe belangrijk deze stad dan nog is (en hoe nuttig) bepaald dan of de andere partij gaat proberen de stad weer in handen te krijgen, of zich op een andere stad richt.
De grote steden Damascus, Homs, Aleppo en Idlib zijn het zwaarst getroffen tot nu toe, omdat dit ook de belangrijkste steden zijn.
Maar ook de landbouw in Syrië heeft dit jaar door het gewapende conflict een schade geleden ter waarde van 1,8 miljard dollar (ongeveer 1,5 miljard euro). Vooral de verbouw van tarwe en gerst is zwaar getroffen.