Zijn er (rationele) redenen om bang te zijn voor een religie?

Alle religies, natuurgodsdiensten, boeddhisme, christendom, jodendom, islam, etc

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja. Als mensen hun handelingen niet baseren op logisch nadenken, en de werkelijkheid om hen heen, maar op oude geschriften of wat iemand anders hen vertelt dat ze moeten doen.... is dat zeer gevaarlijk. Nou zijn er natuurlijk genoeg gelovigen die hun heilige boeken niet als absolute leidraad nemen maar kritisch kijken naar wat er staat. Maar niet iedereen....
En als iemand alles wat in zo'n boek staat als absolute waarheid beschouwt, valt er niet mee te discussieren, omdat diegene gewoon nooit open zal staan voor andere argumenten, omdat dat boek tenslotte de waarheid is, volgens hem/haar.
En er zijn genoeg fragmenten uit bijbel en koran bekend die zeer gewelddadig zijn, dus ja: genoeg reden om bang te zijn. Of alle religies gevaarlijke teksten hebben, weet ik niet. Maar vanwege het niet zelf nadenken, vind ik ook die gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Er is geen reden om bang te zijn voor een religie.
Wat wel reden tot angst kan oproepen zijn de extremisten die iedere religie wel heeft. Daar zitten types tussen die door kunnen slaan in de vertaling van de religieuze richtlijnen. Voor hen kun je beredeneerbaar bang zijn.

Maar dat is in iedere groep een minderheid. De kans dat je bang moet zijn zo'n extremist (die op scherp staat) tegen te komen is te verwaarlozen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is voor iedereen zeer persoonlijk.
Veel mensen laten zich meeslepen in voor oordelen en verhalen.
Mogelijk zijn er rationele reden maar of je daar angstig voor moet zijn, is de vraag.
Ik in ieder geval niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee geen redenen om bang te zijn ,omdat nederland een vrij land is om in alle religies te geloven.En dat is maar goed ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja denk het wel, denk aan de straffen die sommige religie's hebben op de zonde.

Of als er een religie toch waar blijkt te zijn, wat dan?
Maar ik geloof niet dat er een religie is die bang wil maken.

En als je niet gelooft, ben je neem ik aan ook niet bang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Angst en ratio gaan niet samen, nooit... Alle angst gaat tegen ratio in... Je weet dat er niets mis kan gaan, maar toch is er angst...

Godsdiensten maken mensen bang, want bange mensen die kun je controleren, daar heb je macht over en alle godsdiensten doen dat...

Dus om nu per godsdienst in te gaan is niet nodig, want allemaal doen ze dat zo... Hemel en hel in katholieke en Islam spreekt voor zich... enz enz...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet volgens mij bang zijn voor een religie zodra er bijbel (of koran)teksten uit hun verband gerukt worden en leidraad worden voor bepaald handelen.
Wanneer je geen eigen keuzevrijheid meer hebt, maar dingen je opgelegd worden onder het mom van de religie moet je je 3x bedenken voor je je er verder mee inlaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies +1
Zeker zijn er redenen om bang te zijn voor een religie. Religie kan een middel zijn om verkeerd handelen te rechtvaardigen en kan gebruikt worden als middel om mensen te groeperen en te overtuigen van de meest vreselijke dingen. Dit kan omdat bijvoorbeeld de bijbel of koran op veel manieren geinterpreteerd kan worden en dus vaak steun kan worden gevonden voor handelen wanneer je dit zoekt.

De religie zelf zou ik niet direct willen aanwijzen als veroorzaker, maar het is de mens de religie misbruikt. In dat opzicht kan religie een reden zijn om bang te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gaf je een - Babyfaced. Zie GV "Richtlijnen voor gebruikers" punt 4.
Ik denk het niet.

Het doel van een religie is meestal een goed mens zijn, maar er bestaan ook radicale mensen die het geloof anders interpreteren.

Slechte geloven bestaan niet... alleen slechte mensen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn wel redenen te bedenken.

Ik ga hiermee eerst terug naar het verleden. Hierin heeft het katholieken getracht (en deels gelukt) om hun religie op te dringen, bijvoorbeeld het Vodoo is een eigen geloof, maar heeft elementen van RK in zich. Om uiterlijk te doen lijken of het RK was. Het RK was hun namelijk opgelegd.

Ik heb extremisten moslims eens horen zeggen, de hele wereld moet volgens het islam werken.

We hebben dus de angst om gedwongen een andere geloof te moeten hanteren. Dat onze eigen geloof in de verdrukking komt. Dus ook datgene wij in geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@marieAnne: Nee, maar de angst komt pas als je weer uit een religie (groep) probeert te stappen. Dan blijkt hoeveel schijnbare vrijheid jou dat geloof werkelijk geeft.
Het zal alles proberen je te blijven binden.
(Heb zoiets weleens gehoord van iemand die een pinkstergemeente uitprobeerde te stappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eens goed rond op de wereld waar al die oorlogen zijn. die oorlogen zijn allemaal gebaseerd op religies .
Israel:ierland irak :soedan .dit zijn nog maar enkele voorbeelden . en dan nog al die aanslagen over de hele wereld .