Wie schrijft de kersttoespraak van de Koningin?

doet ze dat zelf? of juist niet?

Ik vond het niet erg aardig wat ze zei...
Ik ben het wel eens met dit artikel....

http://www.nu.nl/column-zaterdag/2151317/beatrix-kwetsende-vorstin.html

Toegevoegd na 48 minuten:
* worden de troonrede en de kersttoespraak op de zelfde manier geschreven dan? (met de regering erachter ipv alleen de koningin? )

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben ik ook wel benieuwd naar, want dat sloeg echt helemaal nergens op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bassie en Adriaan... Hallo vriendjes en vriendinnetjes;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerder Hans Kazan sharona... Want je verdwijnt daar en verschijnt hier :p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Beerg..Ja LOL...ik zag het;-))

Het beste antwoord

"Alle publieke uitingen van de Koningin, waaronder ook de Kersttoespraak, vallen onder de ministeriële verantwoordelijkheid van het kabinet. Echter, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Troonrede, is de Koningin zelf de hoofdauteur van de Kersttoespraak."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekker duidelijk!

Andere antwoorden (4)

De kersttoespraak van de Konining wordt geschreven door een tekstschrijver. Vervolgens neemt zij de tekst met deze schrijver door en wordt deze zonodig aangepast want ze heeft zelf wel het laatste woord.
Ook bij speeches van de Minister President wordt deze methode toegepast.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het is overigens niet de eerst keer dat er ophef ontstaat over toespraken door Hare Majesteit; in 2007 was er ook het nodige te doen over de Troonrede.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat is het juiste antwoord
AWM
14 jaar geleden
Ik ben zo benieuwd wie dat is...
De koningin schrijft in ieder geval de tekst niet. Het is een boodschap van de Ministerraad aan het volk. Natuurlijk zal een ingehuurde tekstschrijver een handje helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het goed is schrijft ze de tekst zelf. De kersttoespraak is het enigste moment van het jaar dat ze vrijuit kan praten en haar mening kan geven.
Ik denk dat veel mensen haar wel gehoord hebben, maar niet hebben geluisterd. Ze zegt niet dat ze er tegen is maar dat het tot meer afstand leid. En hier zou je ongetwijfeld niet alle gevallen mee bedoelen. Vroeger (ik heb die tijd niet meegemaakt) kon je niet 'ff snel sms'en.' Je moest bellen -meer wezenlijk contact- of zelfs even langst gaan. Nu word schoolwerk met 'n klasgenoot via MSN gedaan. Vroeger ging je bij elkaar langs. Je zat niet op GV waar je "anoniem op 'veilige' afstand achter je beeldscherm waar je domweg, grofweg emoties kan uiten." Vroeger ging je naar een discussie groepje.

Kleine voorbeelden. Het is een waarschuwing van Hare Majesteit de Koningin dat we weer meer wezenlijk contact moeten zoeken. En ondanks dat ik absoluut niet tegen hyves, sms'en et cetera ben; denk ik dat ze gelijk heeft.

Toegevoegd na 2 minuten:
Met zelf schrijven bedoel ik dat in de zin van 'zij heeft invloed over wat ze gaat zeggen en waar het over gaat' allicht word dit inderdaad door een tekstschrijver goed op papier gezet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord Rick +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo heb ik het ook opgevat! Ik denk dat met zich teveel aangevallen voelt. Ja, de moderne wijze van communiceren kan handig zijn in bepaalde gevallen maar feit is dat ik sommige vrienden tegenwoordig alleen nog maar 'online' spreek en dat is toch anders qua emoties enzo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt Biertje :-) @YviB: Jah precies, datzelfde heb ik ook. En vroeger kon dat niet. Je móést wel naar diegene toe wanneer je hem wilde spreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik woonde altijd in the middle of nowhere and zag nooit iemand. Altijd eenzaam geweest. Ik ben zooooooo blij met het bestaan van internet,... daardoor kwam ik juist UIT mijn isolement. Maar ik bebrijp heel goed wat jullie hier zeggen hoor, dat wel :-) ik ben ook maar alleen ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben er van overtuigt dat het voor jou dan een grote uitkomst is en ben daar erg blij mee voor jou :-) Maar de toespraak van Hare Majesteit de Koningin is natuurlijk afgestemd op het gemiddelde in de maatschappij. En er zijn altijd uitzonderingen daar gelaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ben het met jou eens Rick1234, echt goed beantwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel Koolwitje :-)
De Kersttoespraak van de Koningin werd geschreven door Huub Oosterhuis ( de vader van Trijntje Oosterhuis).

Toegevoegd na 4 minuten:
In de maand augustus, als de begrotingen voor het komend jaar in de Ministerraad zijn besproken, leveren alle ministeries hun bijdrage voor de Troonrede in bij het ministerie van Algemene Zaken.

Direct na de vakantie wordt in de ministerraad besproken wat het kabinet in de Troonrede wil gaan zeggen. Op het ministerie van Algemene Zaken wordt dan een eerste versie voorbereid. Dit bespreekt minister-president Balkenende met de beide vice-ministers-presidenten, Bos en Rouvoet. Samen kijken zij zowel naar de inhoud als naar de vorm. De Troonrede kan dan bijgeschaafd worden.

Eind augustus wordt de Troonrede voorgelegd in de ministerraad. Dit kan ook nog tot wijzigingen leiden. De uiteindelijke tekst bespreekt de minister-president natuurlijk ook met H.M. de Koningin. Tijdens de laatste ministerraad voor Prinsjesdag wordt de Troonrede definitief vastgesteld. Zo kan de Troonrede op tijd in de Staatscourant worden opgenomen, zodat hij op Prinsjesdag ook officieel beschikbaar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je een bron?