wat gebeurd er als je naast de deur van een vliegtuig staat in de lucht en de deur opent zich?

Ik zie in films dat de deur opengaat en dat de persoon die ernaast staat de lucht invliegt en dan weer terugvalt in het vliegtuig. Hoe werkt dat in het echt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ik geef het weinig kans dat die persoon weer terug valt in het vliegtuig. Lijkt me een mooie stunt uit een actie film maar absoluut niet waar.

De mythbusters hebben een keer een test gedaan voor Explosive decompression. Filmpje zit erbij in de bron.

En British Airways heeft een keer een ongeval gehad waarbij het raam van de cockpit eruit vloog. Toen werd er ook iemand naar buiten gezogen.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als het vliegtuig in volle vlucht is dan vlieg die ongeveer 600/700 Km/u, zelf sta je helemaal stil in het vliegtuig zelf, dus als de deur plotseling in volle vlucht opengaat word je zo naar buiten gezogen, en dat je weer terugvalt in het vliegtuig.... lijkt me gewoon een filmtruc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Snelheid heeft hier niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch wel, Roger, want als je naar buiten gezogen wordt, dan vliegt het vliegtuig gewoon door, terwijl je dan zelf in een andere richting (naar beneden) valt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je staat/zit dan niet stil, maar gaat 600/700 km/u met het vliegtuig mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, daarom zei ik ook : >"je staat helemaal stil in het vliegtuig ZELF"< =)
In het echt kan die deur niet open. Door de onderdruk in het vliegtuig zou je tienduizenden kilo's kracht moeten uitoefen om hem te kunnen openen. Dus dat was dat.
Maar stel nou dat er een gat ontstaat in het vliegtuig. Een bom of een ander ongeluk. Dan kan je wel degelijk het toestel worden uitgezogen. Je valt dan niet terug in het vliegtuig. In tegendeel. Je valt te pletter op de grond.
escape
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou... als je vanuit een vliegtuig naar beneden valt heb je al gauw een valsnelheid van ongeveer 300 kmu, ik denk niet dat je het overleeft als je met die snelheid de boom in gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het vliegtuig is overdruk tov daarbuiten ! En om te antwoorden op uw reactie: u kan al dood zijn na een val van de eerste verdiepingvan uw huis, laat staan van de hoogte waarop een vliegtuig zich bevindt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neemt wel erg veel ruimte in lijkt mij...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een persoon zonder ervaring met parachutes zal waarschijnlijk toch niet goed terechtkomen.
Dit heeft niets met de snelheid van het vliegtuig te maken maar alles met het drukverschil.
Daarboven is de luchtdruk veel lager en om het de mensen aangenamer te maken bouwt men druk op in het toestel.
Als nu die deur plots opengaat ontsnapt al die druk en veroorzaakt dit een luchtstroom uit het vliegtuig waardoor alles naar buiten "gezogen" wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat hier om een deur, precies wat escap zegt