Wat is de snelste manier om naar het HBO te gaan?

Vanuit vmbo-t
Liefst geen havo.

19 jaar

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Als je weet welk HBO je wilt gaan doen zoek je daarbij een MBO-opleiding. Bijvoorbeeld: als je HBO Verpleegkunde wilt doen ga je eerst naar MBO Verpleegkunde, of voor de ALO doe je eerst MBO Sport en Beweging, of voor HBO Fysiotherapie doe je eerst MBO Verpleging, of voor HBO Retail doe je eerst MBO Detailhandel, of voor PABO doe je eerst MBO Onderwijsassistent, etc.
Als je namelijk eerst MBO doet (meestal 3 of 4 jaar) en je wilt daarna naar het -bijpassend- HBO dan is het vaak mogelijk om vrijstellingen te krijgen en/of in het tweede jaar in te stromen.
Mocht het HBO uiteindelijk niet lukken, dan heb je in ieder geval een MBO diploma en kun je daarmee aan het werk.

Toegevoegd na 2 minuten:
MBO op niveau 4 is heel soms mogelijk om in twee jaar te doen, maar dan wel voor leerlingen die al een HAVO-diploma hebben. Maar MBO4 in 3 jaar is goed mogelijk. Bovendien bepaal je voor een groot deel je tempo en is 2,5 jaar soms daardoor ook mogelijk. Informeer bij het ROC waar je heen wilt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volwassenen onderwijs HAVO. Je kan dan meteen eindexamen doen. Met hard werken en goede begeleiding kun je dan in 1 of 2 jaar erg ver komen.

Toegevoegd na 49 seconden:
ik zie dat je liever geen havo gaat doen, maar je ontkomt er even niet aan.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zijn er ook 2 jarige mbo opleidingen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, die zijn er, maar dat is dan vaak niveau 2 en vanuit daar kan je meestal niet doorstromen naar het HBO. Als je nu je vmbo-tl diploma hebt kun je doorstromen naar havo 4, dat is dan maar 2 jaar. Korter dus dan een MBO opleiding waarmee je kunt doorstromen (niveau 3/4).
Door hard te werken en wel naar de HAVO te gaan. Als je ambities hebt, moet je keuzes maken. Er is geen snellere manier dan de HAVO.